In 1993, trei tineri nebuni fondau NVIDIA, o companie care sa produca tehnologie extraordinara pentru jocuri.
NVIDIA a schimbat lumea calculatoarelor cand a inventat, in 1999, procesorul grafic. Azi, produsele acesteia au ajuns pretutindeni, de la telefoane mobile si tablete, pana la supercomputere. Cea mai noua directie a NVIDIA vizeaza industria auto, tehnologie dezvoltata de companie regasindu-se pe masini pornind de la Skoda Octavia si ajungand pana la Lamborghini sau la Tesla Model S.
La Targul CES 2013 care va avea loc la Las Vegas saptamana viitoare, cei de la NVIDIA isi vor prezenta noile tehnologii mobile Tegra, inovatiile pe segmentul jocurilor, dar si cele mai noi realizari din domeniul auto.
La sfarsitul lui 2012, trei dintre oamenii din varful NVIDIA Europa au venit in Romania. Bea Longworth este PR Manager EMEAI (Europe, the Middle East, Africa & India), David Koblizek este Product PR Manager CEE, iar Luciano Alibrandi este Director of Corporate Communications EMEAI.
Yoda.ro: Unul dintre marii competitori ai NVIDIA, AMD, are probleme in acest moment si a inchis un centru de cercetare din Dresda, Germania. Cum se descurca NVIDIA?
Bea Longworth: Oamenii vad NVIDIA ca pe o companie de jocuri, care activeaza pe piata PC. Ei spun ca daca piata PC are probleme, atunci si NVIDA ar trebui sa aiba probleme. Oamenii vad ca pentru AMD si Intel, care sunt principalii nostri competitori, situatia nu e roza si se asteapta sa fie la fel si pentru noi. De fapt, avem cifre record in ultimul trimestru al lui 2012, avem record pe segmentul notebookurilor si un al doilea record consecutiv cu Tegra. Ceea ce am facut, in esenta, a fost sa ne concentram pe un anumit segment al zonei PC, pe cel de PC-uri speciale. Avem succes pentru ca ne axam pe gameri, pe artisti si ingineri care folosesc Adobe sau Autocad, pe oameni de stiinta care au nevoie de putere mare de calcul. Centrandu-ne pe categoriile astea, foarte stabile si foarte profitabile, putem sa ne crestem afacerea. Nu ne culcam pe o ureche, ne crestem pietele. 30% din veniturile noastre sunt din afara sferei PC. Cloud va fi un nou business pentru noi. Ne concentram pe cloud gaming si pe remonte computing, care iti permite sa folosesti aplicatii complicate, care au nevoie de puterea unui supercalculator, pe aparate obisnuite, cum sunt de exemplu tabletele.
Yoda.ro: Tegra 3 are numele de cod Kal-El, numele de botez al lui Superman. Care va fi numele de cod pentru Tegra 4 si cand il vom vedea?
David Koblizek: Urmatorul Tegra va aparea in primele 6 luni ale lui 2013. Vom incepe sa vorbim despre el foarte-foarte curand.
Bea Longworth: Numele de cod va fi Wayne, din Batman. Oamenii se supara foarte tare pe noi pentru ca amestecam universurile benzilor desenate. Mi-e teama ca am amestecat Marvel cu DC. Generatiile precedente au fost numite Grey (din Jean Grey), Logan (din Wolverine) si Stark (din Iron Man).
Yoda.ro: Aveti planuri in privinta unor centre de date open-source hardware, pentru ca asta s-ar putea sa fie un trend in viitor?
Bea Longworth: Deocamdata nu am facut anunturi in privinta asta. Tot ce pot spune e ca CES 2013 va fi mare pentru noi. In privinta centrelor de date, acestea vor folosi NVIDIA GeForce. Am vazut cum companii importante au incercat sa aiba succes in aceasta directie. Am vazut ce pot sa faca si ne-am gandit ca ideile lor au potential, iar acum e randul NVIDIA sa incerce ceva.
Yoda.ro: In ultima vreme ati atacat puternic segmentul auto. Tegra 3 va fi pe Audi de la inceputul lui 2013. Care sunt planurile NVIDIA pe acest sector?
Bea Longworth: Segmentul auto este foarte interesant pentru noi, e o afacere puternica, o afacere care creste. Lucram cu BMW, de la cele mai ieftine pana la cele mai luxoase modele, suntem si in Audi A7, Volkswagen Golf, in noua Skoda Octavia care va fi anuntata la Salonul Auto de la Geneva in 2013. Avem tehnologie NVIDIA si pe masinile scumpe, precum Lamborghini.
Yoda.ro: Vorbim de entertainment sau si de tehnologii precum head-up display?
Bea Longworth: E un mix. Ne concentram pe infotainment. Orice, de la ecrane montate in tetierele scaunelor din fata. Daca ai copii, un copil vrea sa vada un film, altul vrea sa joace un joc. Avem ecrane care sa poata face asta, fiecare ecran cu GPU-ul sau. In fata avem un sistem de navigatie NVIDIA si tehnologii precum head-up display. Ne gandim ca masina ta este un computer. Foarte des oamenii asteapta de la orice ecran aceeasi experienta pe care o au pe un smartphone sau pe o tableta. Chiar si la o masina oamenii, cand vad un ecran, vor sa fie touch, sa aiba grafica buna, eventual 3D. Lucram cu producatorii ca sa aducem aceasta tehnologie in masini.
Luciano Alibrandi: Cand am vorbit cu cei din industria auto, nici n-au vrut sa se intalneasca cu noi. “Cine sunteti voi? NVIDIA? Voi sunteti companie de jocuri”. Doar peste cativa ani au vrut sa se intalneasca cu noi.
Bea Longworth: E o investitie imensa pentru noi, pentru ca e o afacere pe termen foarte lung. Sa pui ceva intr-o masina, cere timp, pentru ca totul se testeaza riguros. Vrei ca in masina ta fiecare lucru sa mearga perfect si sa iti asigure siguranta. Doar e vorba de viata ta. De aceea e nevoie de timp, trebuie sa ne castigam credibilitatea in fata pietei auto. Cei mai multi oameni cred ca NVIDIA e o companie de gaming. Cand am vorbit cu BMW si le-am spus ca vrem sa punem niste chip-uri in masinile lor, a fost nevoie de timp sa ii convingem. Acum suntem foarte puternici pe segmentul auto.
Yoda.ro: Ati mentionat Skoda Octavia, care e destul de accesibila. Cat costa cea mai ieftina masina cu tehnologie NVIDIA?
Bea Longworth: E un semn ca producatorii incep sa simta ca tehnologia moderna pe masini devine un standard.
David Koblizek: Cu 20-25.000 euro poti sa cumperi o masina cu tehnologie NVIDIA. Sigur, exista mai multe variante de “echipari”. Daca cumperi Audi A8, primesti altceva decat daca cumperi un Volkswagen Golf. Nu ai atat de multe ecrane.
Bea Longworth: Vehiculul electric Tesla Model S are cel mai mare display touch dintre toate masinile cu tehnologie NVIDIA.
David Koblizek: Un display de 17 inch. Asta e extrema. Avem tehnologie NVIDIA deja pe 2 milioane de masini.
Yoda.ro: Tot mai multe jocuri folosesc astazi Linux. Din cate stiu aveti o intelegere cu Valve. Planuiti sa va extindeti in directia asta?
Luciano Alibrandi: Am lucrat cu Valve pe platforma Steam. Raspunsul e da. Ne plac mult comunitatile si le sustinem. Suntem una dintre putinele companii care sustin comunitatile Linux, si nu ma refer aici doar la jocuri. Sustinem si programatorii din acest domeniu.
Yoda.ro: Exista un numar mare de GPU Nvidia in Titan, cel mai rapid calculator din lume. Are 18.688 de GPU-uri Tesla K20X. Cum vedeti acest proiect?
Bea Longworth: Este adevarat. Am fost foarte entuziasmati acum cateva luni cand, in SUA, s-au anuntat cele mai bune supercomputere, iar Titan a fost pe primul loc. Este si foarte eficient, pentru ca foloseste GPU-uri. Poti inlocui nu numar mare de procesoare cu un numar mai mic de GPU-uri. Asta inseamna ca ai nevoie de spatiu mai mic si de mai putina electricitate. Titan este adapostit intr-o cladire masiva. Si mai e alaturi o cladire masiva care genereaza electricitate pentru Titan. Pe masura ce creste performanta, si eficienta trebuie sa fie suficient de buna, cu alte cuvinte consumul de electricitate trebuie sa ramana la fel sau chiar sa scada. Altfel nu putem vorbi de un progres.
Yoda.ro: Un centru de date, o cladire imensa, pare cumva o anomalie. Cand tehnologia devine prea voluminoasa, trebuie sa schimbam ceva. Dezvoltati in momentul asta ceva care sa fie total diferit fata de ce avem acum, de exemplu un calculator cuantic?
Luciano Alibrandi: E atat de comun pentru noi toti sa avem un telefon si o tableta, incat nu intelegem ce e in spatele lor si nu ne punem problema. La fiecare 6 luni, dublam puterea de procesare. La NVIDIA, avem doua strategii complet diferite. Una e de a crea cel mai puternic GPU facut vreodata. Nu conteaza marimea. Cealalta strategie este crearea unuia foarte eficient ca si consum. Provocarea este sa reunim aceste doua lumi, sa vedem cum sa facem un centru de date puternic, dar eficient ca si consum. Imaginati-va o cladire plina de rack-uri, care genereaza o multime de caldura. Are nevoie de multa electricitate si trebuie racita. Cu alte cuvinte trebuie sa cheltuiesti o suma astronomica pentru a o face sa functioneze. Conceptul s-a aplicat si la laptopuri. Iei o piesa mare de pe un desktop si trebuie sa o faci mica si sa consume putin.
Yoda.ro: NVIDIA e o companie fondata de cativa oameni pasionati de jocuri. Se pastreaza spiritul asta si astazi, si ma refer aici la stilul de lucru, la ce inseamna sa fii angajat la NVIDIA?
Luciano Alibrandi: Ne reinventam tot timpul. Am acelasi job de 12 ani la NVIDIA, dar nu m-am plictisit niciodata. Am inceput cu jocurile in suflet, dar nu ne-am plictisit. Uneori am creat piete noi, ne-am reinventat modul in care comunicam. A fost lumea calculatoarelor, apoi lumea mobilitatii – cu tablete si smartphone-uri –, apoi lumea auto. Deci mereu ne redescoperim. In fiecare zi schimbam ceva. Suntem flexibili pentru ca trebuie sa facem lucruri diferite. Ne plac provocarile, dar lucram relaxati. Unii angajati muncesc de acasa.
Bea Longworth: Daca vii la birourile din Marea Britanie imbracat la costum, colegii tai vor crede ca mergi la un interviu pentru un loc de munca. Cel mai bun lucru pentru mine, in munca mea la NVIDIA, e pasiunea. Oamenii de la NVIDIA sunt atat de entuziasmati si de pasionati de ceea ce fac, incat starea asta e infectioasa. Poate fi un loc de munca ce te provoaca, pentru ca cerem mult unii de la altii si avem standarde foarte inalte. Dar fiecare are pasiunea necesara pentru a reusi. Mereu sunt mandra cand sunt asociata cu produsele pe care le face NVIDIA, pentru ca suntem centrati pe inovatii.
Luciano Alibrandi: Inca ne consideram un start-up, inca ne strangem la o masa si incercam sa reinventam lumea. Uneori reusim, alteori nu, dar continuam. E parte din joc. De fiecare data cand am incercat ceva si nu ne-a iesit, am devenit mult mai buni. Am invatat o gramada.
Yoda.ro: Ce urmeaza pentru NVIDIA?
Luciano Alibrandi: Computerele mobile. Va fi o mare cerere aici. Al doilea domeniul important va fi cloudul pentru remote computing si remode gaming. Astea sunt cele doua domenii importante pe care ne vom dezvolta, pe langa cele traditionale pentru NVIDIA.