Castigatoarea triplei titlu, cupa, Champions League in sezonul trecut a pornit un proiect revolutionar.
FC Barcelona este primul club de fotbal din lume care apeleaza la lean startup si big data pentru a imbunatati experienta celor aproape 100.000 de fani care vin la un meci pe stadionul Camp Nou.
Proiectul cunoscut sub numele de Smart Espai Barca vrea sa transforme facilitatile in spatii inteligente, planuind schimbari pentru infrastructura, servicii si interfata utilizatorilor.
Clubul si guvernul local au semnat un parteneriat in luna mai ce are menirea de a aduce avantajul tehnologic din oras la clubul de fotbal, permitand ca stadionul Camp Nou sa devina un mic oras inteligent. Intelegerea este construita pe cea dintre FC Barcelona si Mobile World Congress, cel mai mare eveniment din industria mobila ce a adus deja un numar mare de oportunitati de afaceri pentru startup-urile locale si a ajutat la promovarea internationala a clubului, conform celor de la FC Barcelona.
Didac Lee, membru al comitetului director al Barcelonei si seful clubului de tehnologii noi, le-a spus celor de la ZDNet ca a revizuit statutul IT al clubului dupa alegerile de luna trecuta. Acum, Camp Nou si alte facilitati al clubului sunt in procesul de a fi transformate in zone inteligente, pline de tehnologii precum cumpararea de bilete, securitate si supraveghere, polite pentru vehicule electrice si infrastructura pentru incarcare acestora, noi aplicatii de mobile cu servicii mai buni si ecrane cu mesaje personalizate si touchscreen-uri. Toate aceste imbunatatiri au menirea de a promova eficienta si sustenabilitatea clubului.
La Masia, laboratorul inteligent
Celebra academie a Barcelonei a implementat deja multe schimbari de acest gen. Majoritatea tehnologiilor au fost folosite pentru noul Miniestadi, stadionul pe care joaca FC Barcelona B si FC Barcelona C si care gazduieste pana la 15.000 de persoane, dar si pentru centrul de antrenament Masia-Oriol Tort, aflat la aproape 15km de Barcelona.
Facilitatea a fost transformata intr-un "laborator inteligent" pentru a face viata jucatorilor de la FC Barcelona mai usoara cu aplicatii precum FCBme ce strange toate informatiile necesare cand ajung la club si in oras.
Obiectivul maret al Smart Espai Barca este de a se transforma intr-un tech hub in oras si ca vizitele, fie pentru a urmari meciuri, fie la muzeu, sa devina o experienta unica. Proiectul nu e doar pentru ca 100.000 de oameni sa ajunga pe stadion la un anumit moment. Lee spune ca "vrem ca Smart Espai Barca sa fie un loc de referinta pentru toate stadioanele inteligente din lume".
Mai mult decat Facebook si Twitter
Unuld intre primii pasi ai proiectului va fi de a oferit Wi-Fi in diferite locatii, platite de sponsori. David Egea, consultant IT si membru al clubului de cand avea 9 ani, spune "Wi-Fi-ul mereu a fost o problema, chiar si cand stadionul nu este aglomerat. Din fericire, conectivitate 3G a functionat mai bine sezonul trecut".
Clubul planuieste sa aiba 1.079 de puncte de acces pentru Wi-Fi pana in primavara lui 2016, livrate 'in valuri'. Momentan, Wi-Fi-ul este disponibil doar la Camp Nou Boulevard, oficiul suporterilor Barcelonei, la Plaça de la Font de Canaletes unde suporterii sarbatoresc victoriile si la South Goal forecourt.
In toamna acestui an, Wi-Fi-ul va fi extins si la Camp Nou Experience (ce acopera turul stadionului si al muzeului). Pana in iarna, Wi-Fi-ul ar trebui sa fie disponibil si in Palau, amfiteatrul clubului sportiv folosit si de echipele de baschet, handball si hochei pe role.
Iar in primavara anului viitor, Wi-Fi-ul va fi disponibil si in interiorul stadionului Camp Nou si in zonele din apropiere. "va trebui sa poata permite ca 100.000 de oameni sa fie conectati in timp ce sunt la stadion, sunt curios cum vor realiza aceasta provocare".
Tinta nu este doar pentru a le permite spectatorilor sa posteze poze pe retelele de socializare. "Pentru noi, Wi-Fi este precum electricitatea. Este fundamentala si necesara pentru a dezvolta si alte servicii pentru membri si suporteri, precum un sistem de a evita cozile, pentru a comanda mancare, pentru personalizarea ofertelor comerciale sau votul online pentru cel mai grozav gol marcat vreodata si, desigur, publicarea de continut pe retelele de socializare.
Suntem foarte activi pe retelele de socializare. Suntem pe primul loc in lumea fotbalului cu 176 de milioane de followeri. Avem un site oficial in 9 limbi ce genereaza mai mult de 170 de milioane de vizite pe sezon si nu mai putin de 12 milioane de descarcari ale aplicatiei, dar acum vrem sa mergem si mai departe" mai spune Lee.
Munca de echipa
Pentru acest lucru, in urma cu 6 luni clubul a sustinut un workshop pentru co-creare cu membri pentru a dezvolta aplicatii utile care sa se plieze pe metodologia lean startup. Rezultatul este Members App (App del soci in catalana), ce urmeaza sa fie lansata in aceasta luna si va include o functie fundamentala pentru interactiunea cu clubul. Alte functii vor include un abonament digital pentru un sezon (proprietarul acesstuia urmand sa poata intra pe stadion cu ajutorul telefonului mobil) si o aplicatie de chat pentru a vorbit direct cu oficiul suporterilor Barcelonei.
Conform lui Lee, strategia inteligenta a clubului este de a face mai mult decat un stadion inteligent si cateva aplicatii. Strategia este alimentata de 3 concepte: utilitatea, eficienta si sustenabilitatea, prin participarea membrilor. "Implementarea tehnologiilor smart la facilitatile noastre ne vor permite sa imbunatatim experienta pentru membri si sa faca din locul nostru o parte importanta a Barcelonei, un oras inteligent si inovator".
Desigur, aceste dezvoltari digitale vor genera si venituri suplimentare datorita vanzarilor de produse personalizate. Lee spune ca veniturile directe generate de aceste noi tehnologii sunt de 5 ori mari decat acum 5 ani si au ajuns la 30 de milioane de euro.
Insa, la fel ca in orice alt domeniu, eroarea face parte din proces. Uneori, esecul reprezinta o oportunitate pentru inovare, spune seful tech al clubului. De exemplu, Barca a dezvoltat o aplicatie de car-sharing ce a esuat; clubul a mers la membri pentru a le cere parerea si au lansat apoi 'Seient lliure', o aplicatie care sa dezvaluie un loc liber in stadion care nu e folosit. "Are un succes major" spune Lee, cel care planuieste sa dezvolte o aplicatie similara pentru locurile de parcare.
Privind spre viitor, Lee recunoaste ca cele mai interesante servicii ce vor fi folosite in 5 ani probabil nu au fost gandite pana acum. Ce spune insa ca stie este ca vrea ca "FC Barcelona sa fie clubul care este liderul in folosirea big data pentru a prezice ceea ce doresc si au nevoie fanii si pentru a dezvolta noi servicii care genereaza si mai mult profit. Va fi cea mai importanta dezvoltare pe care o vom face in urmatorii trei ani" mai spune Lee.