Prima mașină electrică din România special creată pentru curse a fost prezentată la Brașov și va da startul unei Grupe de Electrice în CNVCD 2019.
Week-end-ul 12-14 octombrie 2018 a adus pentru pasionații de motorsport ultima dublă din Campionatul Național de Viteză în Coastă Dunlop 2018.
Marea noutate a Trofeului Opel a fost prezentarea în premieră, în fața presei de specialitate, a primului bolid electric construit în România, special pentru cursele de viteză.
Este vorba despre un VW Golf GTi, la care grupul motopropulsor termic a fost înlocuit cu o unitate electrică special setată pentru cursele de Viteză în Coastă, SuperRally și de Circuit.
Creată la ideea pilotului Sorin Ghisoi, de către echipa tehnică a Cox e-Motorsport – coordonată de inginerul francez Marc Areny – prima mașină electrică de curse din România este susținută de Kaufland România.
De ce o mașină electrică de curse?
„Pentru mine, povestea Kaufland e-Rally Team a început odată cu întrebarea băiețelului meu de 8 ani, care voia să știe cum o să arate mașinile de curse în viitor. Am stat și m-am gândit o clipă și i-am spus că neapărat vor fi electrice, mai ales că acum avem mult mai multe posibilități și puncte de încărcare gratis în parcările magazinelor. Are autonomie peste 50 km în regim de concurs, asta înseamnă 3-4 urcări la competițiile de viteză în coastă. Dacă vezi o mașină ca a noastră pe stradă, poate nu remarci diferența, însă în competițiile de viteză nu ai cum să nu remarci lipsa zgomotului și a poluării. Mai șuieră anvelopele pe la viraje, dar atât”, a declarat Sorin Ghișoi, campion la Viteză în Coastă.
Platforma tehnică pe baza căreia a fost construit acest bolid provine de la un VW Golf GTi. A fost aleasă această soluție și nu e-Golf deoarece caroseria și trenul de rulare de la GTi sunt o bază de plecare mult mai bună pentru o mașină destinată curselor de automobilism sportiv.
Motorul electric ales, în setarea actuală, generează o putere maximă de 300 CP/1000-10.000 rpm și un cuplu motor de 300 Nm/0-15.000 rpm.
Teoretic, motorul poate atinge o turație maximă de 20.000 rpm, dar eficiența scade prea mult pentru a depăși 18.000 rpm.
Viteza maximă este 170 km/h la aproximativ 15.000 rpm, iar accelerația 0-100 km/h se realizează în puțin peste 6 secunde. Fiind vorba despre o mașină de competiție, toate aceste valori pot să varieze cu câteva procente – în funcție de alegerea pneurilor și setarea suspensiei.
Un detaliu demn de menționat este faptul că bolidul nu beneficiază de aportul unei cutii de viteze, motorul fiind pe „priză directă”, resursele acestuia ajungând la roți prin intermediul unui diferențial. Una dintre îmbunătățirile avute în vedere pentru sezonul 2019 este montarea unui diferențial cu alunecare limitată.
În urma conversiei termic-electric dar și din mașină de stradă în mașină de competiție, bolidul pilotat de Sorin Ghișoi a ajuns să cântărească 1290 kg (cu doar 50 kg mai mult decât GTi-ul donator), având o distribuție a maselor de 780 kg pe puntea față și de 510 kg pe puntea spate.
Fiind vorba despre un automobil pregătit pentru competiții, motorul beneficiază de răcire cu ulei iar invertorul și bateria de acumulatori sunt răcite cu apă.
Bateria de acumulatori de 16 kWh asigură o autonomie în regim de cursă de maxim 50 km și necesită un timp de încărcare de 2-3 ore dacă este cuplată la o priză de 6,6 kW. Roțile automobilului sunt cu pneuri slick/ semi-slick sau de ploaie, de 18 inch.
Care este avantajul acestei mașini în raport cu un automobil de curse convențional?
Dincolo de aspectele ecologice, automobilul pilotat de Sorin Ghișoi nu necesită cheltuieli de curse, altele decât pneuri și plăcuțe de frână. Încărcarea bateriilor se face fie la una dintre stațiile de încărcare Kaufland, fie cu o baterie de panouri solare.
Bateria ar trebui să reziste minim cinci ani (perioadă după care eficiența ar trebui să ajungă la 80%), iar motorul ar trebui să reziste 20 de ani.
Deși a participat până în prezent ca deschizător de drum la trei etape de raliu și șapte de Viteză în Coastă, bolidul electric pilotat de Sorin Ghișoi a fost prezentat oficial presei de specialitate odată cu etapa finală a omologării pentru cursele de Viteză în Coastă, SuperRally și de Circuit, în ajunul dublei finale a CNVCD 2018, Trofeul Opel, organizat de Mihai Leu la Brașov.
Federația Română de Automobilism Sportiv a luat decizia de a înființa o clasă de mașini electrice în ediția viitoare de Coastă.