Pentru romanii care folosesc retelele sociale, vine momentul cand trebuie sa invete o lectie importanta.
"Cat timp va schimbati culoarea paginii de Facebook, noi va furam adresa de email si datele personale ale prietenilor". Virusii vin si pe Facebook ori se ascund in programul de navigare pe Internet.
Cand ai cinci milioane de romani pe retelele sociale si peste un miliard pe planeta, ai cel putin tot atatea adrese de email pe care sa le accesezi. Adresele noastre valoreaza bani reali. Mai ales cand le scapam din mana. Ideea este ca 999 la mie dintre adrese sunt cedate de buna voie. Din neatentie, greseala sau printr-o pacaleala. Asa cum s-a intamplat cu cei care au crezut in o schimbare de culoare pe Facebook.
"M-am trezit cu multe postari facute pe numele meu pe Facebook si cu vreo 30-40 de bloguri pe adresa mea de gmail", spune Alex. In realitate, pagina ramane neschimbata. Cine se prinde repede pierde doar contul de logare pe Facebook.
Exista insa, si o a doua faza a pacalelii. Cei care nu schimba imediat parola si datele de autentificare sunt atrasi intr-o activitate de asa zisa sondare in care li se promite ca vor primi 300 de euro, daca raspund la anumite intrebari. In realitate, fara sa vrea, ajung sa le ofere hackerilor si alte date personale. Intr-un final, se ajunge ca in numele dumneavoastra sa fie date mesaje false pe Facebook si vi se deschid bloguri care nu va apartin.
Pana acum, 2 milioane de bloguri false au fost deschise astfel. Specialistii recomanda sa fim mai atenti atat cu datele noastre, cat si cu aplicatiile pe care la rulam, in special pe Facebook.
In Romania, sunt cinci milioane de utilizatori de Facebook si peste un miliard la nivel mondial. Un mediu propice pentru escrocheriile de tot felul. Nu putine sunt cazurile in care utilizatorilor li se promit telefoane in schimbul unui like, in realitatate ramanand fara date.
Un studiu Daedalus efectuat pe un esantion de 2000 de persoane estimeaza ca peste patru milioane de oameni au auzit anul acesta de Black Friday, iar 59%, adica aproape 2,5 milioane au de gand sa faca achizitii pe 23 noiembrie.