In secolul vitezei porneste lent era automobilelor care nu iti cer bani de benzina sau motorina, ci doar un pic de curent peste noapte. Ca sa poti sa mergi pana la munca si-napoi.
BMW, Tesla, Renault, Saab si Nissan incearca marea cu degetul. Nu trebuie sa te uiti departe in viitor ca sa-l traiesti deja. Masina electrica este aici, acum. Cu opt lei parcurgi aceeasi distanta pe care o faci cu 60 de lei in cazul unui automobil conventional: o suta de kilometri.
Elon Musk este pionierul masinilor electrice. Un tanar inventator, timid si usor balbait conduce o companie de care se teme o industrie intreaga, ce arde combustibili conventionali. Tesla Roadster e primul model lansat de Elon. O decapotabila de 100 de mii de dolari, cu autonomie de peste 300 de kilometri. El spune ca in viitor, „toate mijloacele de transport vor deveni electrice. Ironic, cu exceptia rachetelor. Nu poti sa pacalesti legile lui Newton."
Tesla Model S este al doilea produs al companiei. O masina premium, concurent redutabil pentru trioul nemtesc Audi-BMW-Mercedes. Silentioasa, confortabila si cu o autonomie care te poate duce de la Bucuresti la Brasov cu un plin electric. Adica nu mai mult de 10-12 lei. Sunt si cativa proprietari in Romania, care au platit cam 80 de mii de euro pentru ea.Dar a treia generatie de masini, care va iesi in 3-4 ani va costa 30 de mii de dolari, promite Elon Musk.
Tesla Model S se conduce si singura. Pilotul automat nu stie doar sa tina viteza ci si sa schimbe banda. Impresionant pentru o caroserie care ascunde 7500 de baterii de laptop. Consola centrala nu mai are butoane. A fost inlocuita de un ecran de 17 inch, cu google maps si browser incluse.
Tesla lucreaza deja la un hatchback capabil sa fie condus mai mult de 200 de kilometri cu bateria incarcata suta la suta. Studiile arata ca, dupa ce parcurg aceasta distanta, cei mai multi soferi fac o pauza de 20-30 de minute. Intr-o jumatate de ora, un Tesla se incarca pana la 80%.
O alta masina cu lipici la "soft-istii" din Silicon Valley este Nissan Leaf. Frunza, adica. Simpaticul vehicul costa 20 de mii dolari in Statele Unite ale Americii. In acest pret este inclusa, insa, si prima acordata de guvernul american. Are o autonomie de 160 de kilometri in oras si ajunge la 200 in afara.
Daca faci cam o mie de kilometri pe luna, economistesti 360 de lei. Leaf mai are cateva avantaje: abia dupa 10 ani, performanta bateriei scade pe la 80%. Deci nu e neaparat nevoie sa umbli sub capota. Nu trebuie sa schimbi uleiul sau distributia, ci doar anvelopele si consumabilele. De la suspensii, la fitre de aer si polen.
Renault vinde in Romania Twizy si Kangoo Z.E. Cel din urma este un autoturism utilitar cu o autonomie de 170 de kilometri, ideal pentru firmele de curierat sau de catering. Are un pret de pornire de 17000 de euro. Twizy e atat de mic incat te poti plimba cu el prin mall - la propriu.
Si BMW intra epoca masinilor electrice, cu i3. Un hatchback cu design curajos si pret de pornire de 34 de mii de euro. Are 170 de cai putere si poate fi incarcat la o priza obisnuita. BMW i3 are o autonomie de 130 de kilometri in oras. Creste pana la 160 de km in functie de stilul de condus. Daca faci naveta e suficient s-o incarci o data la doua nopti. Insa, daca vrei sa iesi cu automobilul in afara orasului, poti sa comanzi cu generator si astfel ii dublezi autonomia. Sistemul de navigatie iti spune cat de departe poti sa mergi cu bateria ramasa.
Cel mai interesant lucru la aceasta masina este de departe interiorul. Lemn de eucalipt pe bord, plastic din plante, mai exact bambus cu crestere rapida, lana pe scaune si piele naturala tratata cu ulei de masline si fibra de carbon. Totul ca masina sa fie foarte usoara. Usoara inseamna autonomie buna si acceleratii rapide.
Deocamdata, vehiculele de acest tip par scumpe la performanta pe care o ofera. Sunt studii care spun, insa, ca un sofer conduce zilnic 40 de kilometri. Distanta extrem usor de acoperit cu un vehicul electric. In plus, in cinci ani de zile se estimeaza ca preturile de vanzare vor fi la acelasi nivel cu cele ale automobilelor traditionale.