Cercetatorii de la Universitatea Tehnica din Cluj au primit fonduri pentru a crea aplicatia prin intermediul unui proiect european.
Cateva aplicatii menite sa creasca siguranta in trafic se construiesc la Universitatea Tehnica din Cluj, cu fonduri europene. Softurile trebuie finalizate pana anul viitor si ar urma sa ajute soferii posesori de smartphone sau de tableta.
Mihai Negru, cercetator la Universitatea Tehnica Cluj-Napoca (UTCN), a declarat pentru Mediafax ca proiectul COMOSEF are o valoare de 1,5 milioane de lei si se desfasoara pe mai multe componente, de la recunoasterea pietonilor in trafic pana la detectia cetii.
"Proiectul COMOSEF este unul cu finantare europeana de 1,5 milioane de lei si urmareste dezvoltarea unor aplicatii de asistare a conducerii pe dispozitive mobile - telefoane sau tablete, si de recunoastere a pietonilor din imagini infrarosii. Pe dispozitivele mobile avem alte doua componente, una care se refera la detectia pietonilor in scene de trafic, mai ales urban, a doua fiind de detectie a cetii din imagini, pentru a-l informa pe sofer care este distanta de vizibilitate pana la masina din fata si a adapta viteza la conditiile de trafic, si reconstructia imaginii. Toate aceste aplicatii au scopul final de prevenire a accidentelor rutiere”, a spus Negru.
Potrivit acestuia, algoritmul de detectie a cetii a fost portat deja pe tablete si se afla in faza de testare.
"Daca aplicatia va fi la liber pentru public, se va putea descarca pe tableta aflata in masina intr-un suport fix si va furniza informatii despre distanta de vizibilitate si despre viteza de deplasare. Acum ne intereseaza, mai mult, partea stiintifica", a explicat cercetatorul de la UTCN.
O alta aplicatie are ca scop detectia pietonilor cu ajutorul unor camere cu infrarosu care este direct proportionala cu caldura emisa de acestia.
"Camera se monteaza in exteriorul masinii si poate detecta un pieton aflat la circa 50 de metri de masina. E utila aplicatia cand afara e ceata iar farurile nu surprind conturul pietonului, apoi cand e noapte, ploua sau ninge. Camera se poate lega la display-ul masinii si detecteaza pietonul pe care soferul nu l-ar vedea altfel si ar putea sa il accidenteze. Se poate calcula care este distanta pietonului fata de masina, acesta fiind incadrat intr-un dreptughi galben, iar sistemul va putea emite un avertisment sonor pentru sofer si il va incadra pe pieton in dreptunghi rosu, daca este pericol”, a afirmat un alt cercetator al UTCN, Raluca Brehar.
Aplicatia si-a propus sincronizarea si suprapunerea imaginilor cu infrarosu cu imaginile luate de un sistem de stereo-viziune, cu doua camere, care poate imbunatati performanta unui sistem de condus.
"Se aduce o performanta mult mai crescuta decat o au acum aplicatiile luate separat. Cand e cald afara, detectarea pietonilor cu infrarosu nu mai are performante bune, dar acestia pot fi identificati cu sistemul de stereo-viziune", a mentionat Brehar.
Echipa UTCN dezvolta si o aplicatie de detectie a pietonilor in trafic cu ajutorul camerei unei tablete sau a unui smartphone, dispozitive montate pe parbrizul masinii.
"Trebuie gasita o solutie de detectie in timp real. Am reusit sa implementam o abordare care merge rapid si pe tableta cu 15 cadre pe secunda. Incercam imbunatatirea timpilor de executie si acuratetea, pentru a detecta cat mai multi pietoni in situatii cat mai dificile. Pot aparea si cazuri de pietoni acoperiti pe jumatate, care sunt un potential pericol, si care stau dupa masini parcate, gata sa traverseze strada. Un alt caz este identificarea pietonilor in conditii dificile de iluminare, care tin de pozitia soarelui", a afirmat Arthur Costea, de asemenea cercetator la Universitatea Tehnica din Cluj.
Aplicatia va avea si rolul detectiei pietonilor aflati in fata unei masini, iar daca acesta reprezinta un potential pericol se poate emite o avertizare sonora pentru sofer.