Startupul romano-britanic a prezentat, aseara, la Bucuresti prima sa colectie de ceasuri inteligente, dupa ce dispozitivele au fost lansate si in Londra si New York.
Ceasurile inteligente Vector, gandite la Bucuresti, pot fi cumparate in sfarsit, de astazi, si din Romania, la preturi de la 299 si pana la 499 de euro. Ele sunt disponibile si Marea Britanie, SUA si Elvetia, atat in magazine fizice, cat si pe Internet.
Vector ataca in forta o piata pe care se afla nume grele, precum Apple, Samsung, LG si Motorola, insa vine cu o filosofie diferita de cea a concurentei: dispozitivele sunt intai de toate ceasuri, si abia apoi gadgeturi inteligente. Produsele lor sunt ceasuri veritabile, care au si functii smart. Ele nu sunt ecrane pe care le pui la incheietura mainii.
Noi am anuntat 30 de zile [pentru baterie], in conditiile in care tine 45-60 de zile in realitate, daca il folosesti normal - Andrei Pitis
Daca marii producatori vin cu ceasuri inteligente care rezista intre doua incarcari o zi sau doua, cei de la Vector au facut eforturi pentru ca produsul lor sa aiba o autonomie crescuta. Vector e marketat ca avand o baterie care tine 30 de zile, insa CTO-ul companiei, Andrei Pitis, spune si-au luat o marja de siguranta pentru ca pana si cei care folosesc intens dispozitivul sa uite de existenta incarcatorului.
Pe langa autonomia crescuta, Vector se diferentiaza de concurenta prin faptul ca functioneaza cu smartphone-uri cu toate cele trei mari sisteme de operare: Android (de la versiunea 4.4 in sus), iOS (8 sau mai nou) si Windows (8.1 sau mai recent), in vreme ce restul dispozitivelor din piata se pot imperechea doar cu anumite smartphone-uri de la un anumit producator.
Echipa tehnica a Vector este localizata la Bucuresti, in timp ce marketingul si vanzarile se afla la Londra. In total in tara noastra lucreaza 30 de persoane la proiect, carora li se adauga 15 de straini.
"Bateria este marea problema la smartwatch-uri si la telefoanele mobile. Ceasul Vector schimba regulile in piata", a declarat la lansare elvetianul Julien Ducarroz, Chief Commercial Officer la Orange Romania, compania care va avea exclusivitate la vanzarea dispozitivelor Vector. Ceasurile vin in mai multe variante si pot fi cumparate la liber.
Cum arata si ce stie ceasul
Exista doua variante: cu ecran dreptunghiular de 40,5mm, Meridian, si cu ecran rotund de 44mm diametru, Luna. Designul este unul subtil, ca de ceas obisnuit, avand carcasa din otel inoxidabil in mai multe nuante, sticla minerala dura si curele din otel, din piele sau din silicon. Dispozitivul este rezistent la apa pana la o adancime de 50m.
Cea mai ieftina este varianta Meridian, care porneste de la 299 de euro, in timp ce Luna are drept pret de la 349 de euro in sus.
Ceasurile Vector au "elemente subtile care fac o mare diferenta", spune Ducarroz, care a testat produsul inca de la inceput. El mizeaza pe faptul ca romanii il vor considera un cadou frumos pentru perioada sarbatorilor de iarna.
Pentru a avea o baterie care sa tina atat de mult, cei de la Vector au venit cu un hardware eficient, dar si cu un sistem de operare construit de la zero, care sa consume cat mai putina baterie. Dispozitivul are un ecran cu e-ink, alb-negru, care nu este touch. Interactiunea se face prin intermediul celor trei butoane, dar si prin intermediul telefonului mobil.
Pe ecranul monocrom apar fete de ceas diferite, cate una pentru fiecare ocazie in care l-ai putea purta, notificari si aplicatii. Pitis a declarat ca lunar vor aparea functii si aplicatii noi. Cei care isi doresc ceva anume, pot chiar sa interactioneze usor cu echipa tehnica a Vector, aflata la Bucuresti.
Pe ecranul smartwatch-ului apar notificari de pe retelele de socializare si apelurile telefonice primite, iar anularea acestora se face rasucind incheietura mainii. Una dintre cele mai utile aplicatii este calendarul. Ea deseneaza pe marginea cadranului de ceas cate un arc de cerc pentru fiecare intalnire din zi, marcand inceputul si finalul ei. In acest fel, poti vedea exact, dimineata, cat de aglomerata urmeaza sa fie ziua.
Ceasurile Vector iti monitorizeaza somnul, iti numara pasii, stiu distanta parcursa, si calculeaza si caloriile pe care le arzi.
Intrebat daca au existat persoane care sa se astepte la un ecran touch, Pitis a spus ca da. "Au fost unii care au crezut ca e touchscreen si, poate, a ajuns si de la noi o comunicare incompleta. Pentru cei la care a ajuns comunicarea completa, feedback-ul a fost foarte bun", a declarat Andrei Pitis, care sustine ca ceasul a fost foarte bine primit de posesorii de smartphone-uri cu Windows, care nici nu prea aveau optiuni.
Cine sunt cei din echipa Vector
Ideea ceasului inteligent Vector a plecat de la Bucuresti. Fondatorul startup-ului, Andrei Pitis, a incercat mai multe dispozitive wearables si a fost dezamagit de faptul ca bateria lor tine putin. In momentul in care uiti sa incarci gadgetul o singura data, el dispare din viata ta, spunea el intr-un interviu pentru ZDNet.
Pitis a crezut ca poate crea un produs mai bine si, impreuna cu Dan Tudose si Irina Alexandru, s-au apucat de treaba in 2013. In iunie 2014 aveau gata primul prototip. Lucrurile au devenit, insa, complicate atunci cand au inceput sa se lupte pentru a primi finantare. Investitorii le-au spus ca au nevoie de o fata cunoscuta in lumea ceasurilor.
Ulterior, l-au cooptat in echipa pe Joe Santana, care a devenit noul CEO, in timp ce Pitis a preluat functia de director tehnic. Santana a fost CEO la Timex timp de 8 ani, pana in 2007, si a avut mai multe incercari in aceasta perioada pe zona ceasurilor smart. Niciuna nu a functionat, pentru ca clientii nu isi doreau un ceas pe care tot timpul sa il incarce sau caruia sa ii schimbe mereu bateria. Pitis a reusit, totusi, sa il convinga ca Vector este diferit, iar Santana a intrat in echipa.
De design s-a ocupat Steve Jarvis, care a creat si Nike Fuelband. Din echipa mai face parte si investitorul Radu Georgescu.
Cei de la Vector au insistat sa creeze un ceas in adevaratul sens al cuvantului si s-au bucurat de cronici pozitive in primavara, la Baselworld, in Elvetia, la cel mai mare targ de profil din lume. Acolo, presa internationala a considerat Vector revelatia sezonului si l-a numit "cea mai buna alternativa la Apple Watch"
Vector, in top 5 producatori de ceasuri inteligente?
Startupul romano-britanic isi doreste sa ajunga in primii 5 producatori de smartwatch-uri din lume, potrivit spuselor lui Andrei Pitis. CEO-ul, Joe Santana, e inca si mai ambitios. El spunea in primavara ca, in primul an, spera sa vanda peste 400.000 de bucati, iar in cinci ani, compania sa sa ajunga pe locul al doilea in lume, dupa Apple. Fostul CEO al Timex declara ca ceasul companiei americane e diferit de al lor, dar nu neaparat mai bun. Totusi, Apple are un numar mare de fani.
Piata smartphone-urilor este in urcare puternica, in acest moment, impulsionata de vanzarile companiei fondate de Steve Jobs. In ansamblu, acest segment a crescut cu 457 in trimestrul al doilea din 2015 fata de T2 din 2014, arata un raport al Strategy Analytics prezentat la finalul lunii iulie.
Acelasi document spune ca Apple are 75 din piata, reusind sa vanda 4 milioane de dispozitive in respectiva perioada de 3 luni. Samsung ar fi vandut 400.000 de bucati si ar fi detinut 8% din piata. Restul, de 900.000 de bucati, se imparte intre ceilalti producatori.