In cateva luni, telefonul tau cu Android se va schimba drastic.
Cei de la Google, alaturi de partenerii sai si operatorii de telefonie mobila, sunt in procesul de transmitere catre utilizatori ai celui mai important update de soft de pana acum, numit 5.0 Lollipop. Acest update este menit sa iti faca telefonul sa arate si sa se simta diferit datorita unei schimbari de interfata numita Material Design.
Dar Material Design este mai mult decat o schimbare la fata a Androidului. Este o parte din strategia celor de la Google sa faca toate device-urile care folosesc acest software sa para similare. Daca e ceva ce compania a facut clar la lansarea recenta a noului Nexus, este ca Android va fi peste tot in curand: la mainile utilizatorilor, pe TV si, desigur, in buzunare.
Desi Lollipop a fost lansat doar pe cateva device-uri cu Android, este un proiect la care se lucreaza de ani de zile. Vice-presedinte in departamentul de inginerie Android, Hiroshi Lockheimer, aflat in echipa din 2006, a vorbit cu cei de la Business Insider despre cum se pregateste Google pentru cel mai important update de pana acum si ce urmeaza dupa aceea.
BI: Ce face din Lollipop un update atat de masiv pentru Android.
Hiroshi Lockheimer: Nu e ca si cum am planuit sa fie astfel. S-a dovedit a fi asa. A fost o confluenta de evenimente. Un lucru a fost Material Design, noua noastra interfata pentru useri. Acela a fost un eform important. A reprezentat un mod total diferit de gandire despre cum ar trebui sa se simta interfata pentru useri si este mult mai dinamica. Aceea a fost o borna importanta.
Am schimbat si timpul de rulare, ceva care este mai curand tehnic. Dar din perspectiva userului, beneficiul este strict legat de Material Design. Timpul de rulare este mult mai fluid in modul in care se ocupa de sarcini. Asa ca interfata userului se va simti mult mai lina si fluida. Nu veti mai vedea lagurile din trecut.
Exista si tranzitia de la 32 bit la 64 bit, am avut si acel sprijin. Toate aceste lucruri s-au unit si au creat o lansare foarte importanta. Un alt lucru care as spune ca face parte din schimbarea designului material este faptul ca nu numai sistemul de operare s-a schimbat. Multe aplicatii pe care le-am creat, de exemplu, au fost updatate pentru a adera la noul design.
Acesta este unul dintre motivele pentru care am facut lucrurile putin diferite in acest an avand un developer preview pentru Android la Google I/O in luna iunie. A fost prima data de cand ne-am lansat cand am facut asta si am facut-o petnru ca stiam ca va fi o lansare si am vrut sa le oferim developerilor ocazia sa-si updateze aplicatiile.
BI: Ce v-a facut sa decideti ca este momentul potrivit sa schimbati total interfata Android?
HL: E un proces ce dureaza de multi ani. Unul dintre lucrurile pe care le facem la Google, in general, dar si in echipa Android, este iterarea. Concentrarea pe interfata userului (IU) a fost ceva ce stiam ca vrem sa iteram de mult timp. Am facut prima schimbare drastica a IU cu Gingerbread si Honeycomb si planuiam ceva de genul Material Design inca de atunci. A durat ceva pana am facut design-ul cum ne doream. Am vrut sa-l perfectionam. Nu va fi ultima data. Vom lasa lucrurile sa curga o perioada si apoi vrem sa maturizam totul la anumite capitole.
BI: Au existat cateva schimbari manageriale in Android de-a lungul timpului. Sundar Pichai e la conducere de un an si jumatate. Cum e sub conducerea lui in comparatie cu fostul sef al Android, Andy Rubin?
HL: Sunt lideri diferiti, evident, cu personalitati diferite. Cand Andy a plecat, am facut un anunt despre plecarea lui. A vorbit atunci si cred ca unul dintre lucrurile spuse a fost ceva de acest gen: "Este un antreprenor la inima, vrea sa se intoarca la radacinile sale". Ceea ce inseamna ca vrea sa se concentreze pe proiectele de la inceputul carierei.
Andy a facut asta in trecut (cand Google a achizitionat Android). Android exista de ceva timp. Este a 12-a lansare a noastra. Este al 6-lea device al nostru. Si avem peste 1 miliard de consumatori care folosesc software-ul nostru pe device-urile lor. Asa ca este un alt tip de proiect acum. Nu as numi un startup, insa asa se simte. Ne comportam astfel in intern si echipa este mult mai mica decat v-ati astepta.
BI: Cat de mica?
HL: Ati fi surprinsi. Este un numar mic de oameni care muncesc din greu si unit pentru a face ca sistemul de operare sa functioneze. Facem asta intern pentru ca asta e modul nostru de a fi prompti si receptivi si sa rezolvam lucrurile rapid. Intorcandu-ma la intrebarea precedenta, a fost o decizie personala a lui Andy sa se concentreze pe ce voia sa faca, adica un proiect mic luat de la inceput. Nu un produs pentru un miliard de persoane.
Iar Sundar este absolut fantastic la acest capitol. E grozav. Speram sa simtiti ca rezultatele sunt bune. Practic acesta este primul an de cand Sundar a preluat conducerea in ceea ce priveste produsul, asa ca acesta este rezultatul.
BI: Asa ca ati spune ca lansarea Lollipop este rezultatul muncii de la Android sub tutela lui Sundar?
HL: Da, absolut. KitKat a inceput cu Andy, insa s-a terminat cu Sundar. Lollipop a inceput cu Sundar si se termina cu Sundar. Asa ca a reprezentat o mare parte in asta. Asa cum am spus in ceea ce priveste echipa, suntem una stransa de mult timp, echipa a ramas unita. Cu totii am lucrat foarte bine cu Sundar.
BI: As vrea sa ma intorc la primele zile cand voi ati inceput sa lucrati cu Android dupa ce Google a achizitionat compania. Nu numai sistemul de operare, dar in Google echipa a devenit atat de mare. Va asteptati sa explodeze intr-un asemenea mod.
HL: Cand m-am alaturat eu eram in jur de 20 de oameni. Evident ca suntem mai multi acum in echipa. Si lucrurile se schimba mult. In 2006, poate ca ar fi trebuit sa visez mai mult. Larry Page mi-a spus ca ar fi trebuit pentru ca asa e el. Dar nu ma asteptam ca asta sa se intample.
Stiam ca ne apropiem de ceva important. Voiam sa construim un sistem de operare cu multe features si sa-l oferim gratis si nimeni nu a mai facut asta pana acum. Cred ca trucul nostru a fost, si ma refer la asta intr-un mod bun, ingredientul nostru secret a fost ca am creat un sistem de operare cu toate functiile incluse si chiar sa producem un produs. De aceea am facut device-urile Nexus.
Si de-a lungul anilor reteta de basa a fost aceeasi. Construim software. Il deschidem. Il facem disponibil pentru toti producatorii. In primele zile au fost cei de la HTC. Apoi HTC si Motorola. Apoi HTC, Motorola si Samsung. Oamenii se alaturau si isi construiau propriul produs. Cam asa am ajuns la scala la care ne aflam acum. Iar acum telul nostru a fost sa ne extindem platforma si in alti factori precum TV-ul.
BI: E evident ca ati incercat multe lucruri diferit cu Android in ultimii ani in ceea ce priveste interfata userului si functii. Ce crezi ca a functionat si ce crezi ca nu a functionat? Ati incercat vreodata ceva si v-ati gandit: "Nu e cea mai utila functie, nu ar fi trebuit sa petrecem atata timp cu ea?"
HL: Este o intrebare buna. Majoritatea lucrurilor sunt destul de folosite. NU e usor pentru noi sa gandim ceva de genul: ei bine, asta nu va fi folosita deloc, taiati-o. Ne-am concentrat pe iterarea functiilor lansate si daca simtim ca nu au fost perfectionate, vom depune efort pentru a le perfectiona. Un exemplu este Face Unlock la Lollipop.
Cred ca e exemplul perfect. Am lansat Face Unlock la Ice Cream Sandwich si la modul in care functiona, exista un mic lag. Trebuia sa-ti aliniezi camera cu fata, si trebuia procesat. Era o ideea buna, dar executia dura prea mult ca sa fie folosita constant.
Cea ce am facut in Lollipop este ca aceasta functie sa iti caute fata inainte macar sa ajungi la ea pentru a gestiona lumina si altele. Si atunci este mult mai rapida si astfel functie este mult mai utila.
La asta me refer cand spun ca lucram la functii. Vom lansa ceva si consider ca mereu vor fi lucruri bune, dar uneori e nevoie de o a doua iteratie sau o a doua runda pentru a o perfectiona cu adevarat. Si acesta este modelul nostru de ceva timp.
BI: Avand o mare varietate e grozav pentru consumatori si este grozav pentru Android. Dar o afecteaza vreodata pe Google ca producator de telefoane? Samsung este un giant si este cel mai popular producator pe langa Apple. Va afecteaza acest lucru vreodata cand incercati sa lansati device-urile Nexus?
HL: Nu cred. Nu incercam sa fim in competitie cu Samsung, sau HTC, sau LG. Nu suntem in competitie cu noi insine. Principalul motiv pentru care facem Nexus este pentru a ne arata noua, intern, pentru noi.
Lucram cu alti parteneri dar noi tratam aceste device-uri ca fiind ale noastre in perioada dezvoltarii. Si apoi, da, lansam produsul catre publicul care il cumpara. Si desigur ca ne bucuram daca multi oameni il cumpara, dar este bine pentru noi si daca aleg un Samsung sau un HTC. E in regula si asa. Este o situatie in care castigam indiferent ce ar fi. Nu vedem lucrurile ca si cum am luat din portia altcuiva.
BI: Lucrati cu atat de multe companii diferite care folosesc device-uri cu Android. Sunt sigur ca asta creaza totusi cateva fragmentari si probleme pe ici, pe colo. Este ceva ce face Google pentru ca lucrurile sa fie asemanatoare pe device-uri? Pentru ca as putea lua acum un telefon Samsung si ar arata total diferit fata de un Motorola. Iar un Motorola ar putea sa primeasca mai devreme update-ul cu Lollipop si asta probabil creaza frustrare pentru unii oameni.
HL: In multe feluri, tine de design. Stiam din prima zi cand vom construi un sistem de operare ca nu va fi pentru o singura companie. Nu avea sa fie numai Google sau HTC. Mereu avea sa fie vorba de un ecosistem, mai multe companii, exista o alianta de companii in spate. Si a crescut de atunci.
Asa ca software-ul a fost creat de a asa natura incat sa poate fi folosit, de exemplu, pe telefoane cu ecrane diferite ca marime. Nu a fost o idee venita mai tarziu. Si, in multe moduri, in acele prime zile, cred ca existau batai de cap cand ajustam si aplicam dupa acest model. Dar acum cred ca culegem roadele. Este un mod de a sarbatorii o diversitate de device-uri. Nu exista o marime care sa functioneze cu toate.