Dintr-un lux de invidiat, telefonia mobila a devenit in mai bine de un deceniu cea mai folosita metoda de comunicare din Romania si aproape din toata lumea. De la prima “caramida” din anii ‘90 la cel mai inteligent touchscreen si de la minutul scump de conversatie la mii de minute incluse in abonament, evolutia telefoniei mobile de la noi are o poveste mai putin obisnuita, scrie Business Magazin.
“Timp de cateva zile au fost cozi interminabile in fata Salii Palatului, cum nu se mai vazusera de ani de zile”, isi aminteste Raluca Milin, unul dintre primii angajati in Romania ai actualului operator de telefonie mobila Vodafone.
Se intampla in 1997, la 15 aprilie mai exact, la lansarea serviciului Connex, primul intr-o tara care stia despre telefoanele GSM doar din auzite. Doua luni mai tarziu sunt lansate si serviciile comerciale ale Mobil Rom, sub brandul Dialog.
Initial, minutul de convorbire era taxat cu 0,45 de dolari, indiferent daca apelul se facea in retea sau in afara retelei. Prima oferta Dialog a inclus trei tipuri de contracte: cu 50 de minute incluse - 20 de dolari, adica 0,4 dolari pe minut, 150 de minute incluse - 40 de dolari si 0,26 dolari pe minut, respectiv 300 de minute pentru 60 de dolari, adica 0,2 dolari minutul.
La scurt timp, Connex a introdus si cartelele preplatite Connex Go, promovate prin memorabila reclama cu Gyuri Pascu si “Alo, Maria?”, aici minutul de convorbire avand tarife diferentiate, de 0,4 dolari pentru apelurile in retea si 0,6 dolari pentru convorbirile in afara retelei, indiferent ca era vorba de Romtelecom sau Dialog.
Luand in calcul un prag de tarifare de 40 de centi pe minut, 225 de minute de convorbire ar fi costat un client cu venituri medii tot salariul din luna respectiva. “Ne loveam frecvent de situatii cand clientii vorbeau fara masura si se gaseau apoi in dificultate de plata”, evoca Bogdan P., care a lucrat timp de aproape doi ani in departamentul de relatii cu clientii al Mobifon. Si nu face referire doar la consumatorii obisnuiti, ci si la oamenii de afaceri care foloseau ulterior telefonul mobil pentru apeluri in afara granitelor tarii, asa incat facturile puteau ajunge chiar si la patru cifre.
Pana nu au simtit pe propria piele cum este cand vine o factura mare, multi dintre abonati n-au stiut exact cat isi pot permite sa vorbeasca, in timp ce in cazul telefoanelor mobile cu cartela preplatita era afisat in permanenta pe ecran creditul disponibil (care se diminua vizibil in timpul conversatiilor).
“Un salariu bun la vremea aceea era echivalentul a 500 de dolari pe luna, ceea ce insemna ca pe telefon se duceau cam 10% din venituri, destul de mult fata de perioada actuala”, spune Laurentiu Stan, seful Euroweb Romania care a lucrat pe vremuri la Dialog, in departamentul responsabil de clientii de business.
Cititi mai multe despre istoria telefoanelor mobile din Romania pe www.businessmagazin.ro!