Un studiu recent arată modul neașteptat în care uriașa cantitate de informații disponibilă online ne afectează memoria.

Astăzi avem acces rapid la aproape orice fel de date, iar acest lucru îi face pe oameni mai leneși: dacă pot să evite un efect cognitiv, cu siguranță vor face asta și se vor rezuma la puținele rânduri citite pe Internet.

Din păcate, acest mod de documentare, prin căutări pe Google, nu ne predispune doar la dezinformare, ci ne face să și uităm mult mai repede tot ce-am citit.

Amnezia digitală sau „efectul Google” apare atunci când obținem orice informație fără un efort real, cum ar fi citirea unei cărți sau căutarea prin diferite documente.

Aflăm totul mai repede, dar și uităm foarte repede, pentru că nu mai facem efortul de a reține ceea ce am citit. Paradoxal, putem spune că în prezent oamenii află multe lucruri, dar de fapt învață și știu cu adevărat foarte puține.

Practic, efortul intelectual pe care îl depun cei care se documentează exclusiv online nu mai constă în memorarea sau înțelegerea unei informații, ci doar a cuvintelor cheie pe care le-a folosit ca să ajungă la respectiva informație.

„Efectul Google” este un totuși o reacție normală, care permite oamenilor să-și conserve energia și resursele pentru activitățile zilnice, în loc să le consume cu stocarea unor date care sunt accesibile oricând.

De asemenea, cu cât ne extindem mai mult cunoașterea în domenii diferite, cu atât vom reține mai puține detalii despre un anumit subiect, scrie Daily Mail.

Studiul care atestă fenomenul amneziei digitale a fost realizat de Universitatea din Koln, Germania, sub coordonarea profesoarei de psihologie Esther Kang și publicat în Journal of Experimental Psychology: Applied.
 

Share articol: