Circa 7% dintre reclamele afisate pe website-uri legitime directioneaza utilizatorii catre pagini ce contin virusi, le livreaza acestora mesaje frauduloase, spam sau mesaje de tip phishing, arata un studiu Bitdefender realizat pe 70 de mii de bannere cu reclame, afisate pe aproximativ 150.000 de pagini web.
Pentru a selecta reclamele, echipa de cercetare a Bitdefender a scanat motoarele de cautare dupa 50 de termeni precum filme gratis, muzica gratis, jocuri, torenti, download gratis, slabeste acum, castiga bani de acasa, termeni pe care utilizatorii ii cauta frecvent.
Cele mai multe reclame periculoase fac parte din categoria celor de business si reprezinta 20,73% din total. Aceasta categorie acopera pagini web cu afaceri fictive, site-uri create de escroci pentru a promova false oferte de produse la preturi foarte mici.
Alte 20% dintre reclamele periculoase identificate pe site-uri legitime fac parte din categoria celor care furnizeaza informatii despre computer sau software si servicii pe internet, precum plugin-uri false de SEO, convertoare video sau cursoare.
Peste 12% dintre reclamele frauduloase fac referire la cazinouri online, alte 12 la suta sunt reclame la produse si servicii medicale, iar 5% dintre bannerele periculoase promoveaza pornografie.
’’In 2014 ne asteptam ca escrocii sa exploateze din ce in ce mai mult reclamele pentru a livra utilizatorilor malware sau pentru a-i pacali sa intre in diverse jocuri prin care pierd bani. Milioane de utilizatori de peste tot din lume sunt expusi astfel infectiilor cu virusi, mesajelor frauduloase sau celor spam. Un exemplu al efectelor pe care acest fenomen le-ar putea avea il reprezinta incidentul in care a fost implicat acum trei saptamani portalul Yahoo!’’, a declarat Catalin Cosoi, Chief Security Strategist, Bitdefender.
La inceputul acestui an, vizitatorii Yahoo! au fost infectati prin simpla accesare a portalului, din cauza unui banner de reclama rau intentionata. Aceasta ducea catre un exploit de Java ce incarca o vulnerabilitate prin intermediul careia utilizatorul putea fi infectat cu virusi foarte periculosi precum Zeus sau Dorkbot. De asemenea, in septembrie 2009, cititorii New York Times au fost directionati printr-o reclama infectata catre un site ce gazduia software periculos.
Aceste exemple arata ca publicitatea rau intentionata a devenint una dintre cele mai periculoase amenintari, pentru ca se poate raspandi pe un numar mare de site-uri legitime si poate ajunge astfel la un numar mare de utilizatori. In plus, unele dintre bannere permit escrocilor sa infecteze utilizatorii fara ca acestia sa dea efectiv click pe ele.