Cea mai mare companie de e-commerce din China trebuie să-și recâștige încrederea clienților în urma unui imens scandal de fraudă.
Fondatorii eBay obișnuiau să spună că cea mai mare realizare a lor nu are legătură cu tehnologia dezvoltată sau brandul creat, este încrederea pe care o au între ei furnizorii și clienții, fără a se întâlni vreodată. Alibaba, cea mai mare platformă chineză de comerț electronic, este supusă aceleiași provocări, poate chiar mai puternică, luând în considerare faptul că își desfășoară activitatea într-o țară în care orice se falsifică.
Conform raportărilor companiei, site-ul business-to-business este accesat de 56 de milioane de utilizatori iar mall-ul electronic Taobao este accesat de 370 milioane de utilizatori. Amețitor dacă ne gândim la infrastructura necesară puhoiului de clienți. Și până acum au făcut față cu succes. Până în 21 februarie când, într-o adresă oficială trasmisă autorității care controlează bursa din Hong Kong unde compania este listată (Hong Kong Stock Exchange), Alibaba a recunoscut că a acordat status-ul “gold” (care de obicei recomandă o companie ca fiind de încredere)unui număr de 2,236 de furnizori care, ulterior, și-au fraudat clienții.
David Wei, CEO-ul companiei și Elvis Lee, directoriul operațional, și-au înaintat demisia ca recunoaștere a responsabilității pentru această gravă eroare.Nici unul dintre ei nu a fost implicat în mod direct în această situație, însă, în urma investigațiilor interne s-au descoperit aproape 100 de angajați care, în mod intenționat sau din neglijență, au favorizat frauda. Aceasta a ieșit la lumină în 2009, de atunci compania stabilind un fond de 1,7 milione de dolari din care a plătit despăgubiri unui număr de 2249 de cumpărători.
Indiferent de valoarea totală a fraudei, reputația Alibaba de punte de legătură între clienți și furnizori chinezi de încredere a fost serios zdruncinată, cotația companiei scăzând cu 15% pe bursă.
Sursa: The Economist