Vezi comunicatul oficial
Agentia de marketing online Today’s prezinta o analiza a retelelor de publicitate regionala pe care companiile le pot folosi pentru o promovare cat mai buna a produselor lor. Desi Google si Facebook sunt platforme dominante la nivel global, cand vine vorba de extinderea operatiunilor unei companii intr-o tara din regiune, instrumentele locale pot fi mai potrivite pentru a transmite mesajul.
Mediul online nu duce lipsa de instrumente prin care poate fi crescut brandul dintr-o piata in alta. De asemenea, cum este cazul regiunii in care se regaseste Romania, extinderea in aceasta zona este recomandata inaintea debutului in Vest, unde competitia este mai acerba si costurile pentru publicitate sunt de patru-cinci ori mai mari decat in Europa Centrala si de Vest in foarte multe industrii.
„Din experienta noastra, estimam ca pretul per click este similar cu cel de pe Google. in unele industrii am observat ca acesta poate fi chiar mai mic cu 10-20%, insa, in anumite cazuri pe diverse platforme, reach-ul este mai mic chiar cu pana la 40%. Atunci, un avantaj al platformelor regionale este ca ne permit accesul cu advertoriale unde Google nu poate ajunge. Un exemplu este in Cehia, unde cota de piata a Google este de doar 60% (comparativ cu Romania, unde este la 90%), iar platforma Sklik e extrem de populara. Prin aceasta, un advertiser poate sa ajunga la aproape jumatate din populatie la costuri per click cu 20% mai mici fata de Google“, a declarat Marius Lazarescu, director si fondator Today’s.
Avantaje si dezavantaje pentru platforme globale si regionale
Cele mai populare sunt serviciile globale de publicitate, asa ca incepem cu ele. Un prim avantaj pentru acestea este notorietatea. Sunt cunoscute de marea majoritate a utilizatorilor si acestia au incredere in ele, stiu la ce sa se astepte. De asemenea, sunt folosite de multi advertiseri, sistemul fiind optimizat constant. Mai mult, dat fiind numarul mare al utilizatorilor, exista nenumarate studii de caz la nivel local sau international din care advertiserii se pot documenta.
In zona de dezavantaje pentru aceleasi platforme globale, unul dintre ele este ca pot creste costurile din cauza competitivitatii in crestere pe platforme. Apoi, politicile sunt mai putin permisive. Spre exemplu, pentru farmaciile online politicile de publicitate Google AdWords limiteaza semnificativ produsele care pot fi promovate, cum ar fi suplimentele alimentare sau anumite tipuri de pastile care se vand online.
Cand mutam discutia avantajelor si dezavantajelor catre platformele regionale, lista punctelor forte incepe cu accesul advertiserilor pe site-uri care, in mod normal, nu sunt disponibile serviciilor mari. Mai mult, costurile de promovare pot scadea, deoarece competitia pe astfel de platforme nu este la acelasi nivel ca la serviciile mari. si pot fi folosite anunturi text impreuna cu imagini, iar acest fapt le permite advertiserilor sa comunice un mesaj mai complex publicului tinta.
Ajungem si la dezavantaje, unde primul tine mai mult de „finisarea“ platformei. Unele pot fi mai putin user friendly comparativ cu cele mari, ceea ce inseamna ca anumite sectiuni pot sa nu fie traduse corect in engleza sau romana, iar interfata sa fie mai dificil de inteles. De asemenea, dat fiind numarul de utilizatori mai mic, pot aparea probleme in utilizarea platformei din cauza anumitor bug-uri care nu au fost raportate si rezolvate. Apoi, anumite platforme permit afisarea de anunturi tip banner cu formate care nu sunt acceptate pe platformele mari, astfel ca ar fi necesara o investitie suplimentara in creatie.
Nu exista o platforma universala, care sa poata fi folosita oricand, pe orice piata si pentru orice produs. Secretul celei mai bune promovari sta in crearea unui mix eficient de canale, care sa maximizeze performanta campaniilor. Avantaje si dezavantaje exista de o parte si de alta, dar pot fi diminuate minusurile printr-o strategie potrivita, care sa tina cont de acestea si de produsul care trebuie promovat.