Vezi comunicatul oficial
Compania de consultanta Wise Finance Solutions a analizat conceptul sharing economy (in traducere: economie bazata pe bunuri pe care cetatenii le impart) si cum se poate adapta acesta modelelor de business din Europa si, implicit, Romania. Sharing economy se extinde catre diverse domenii de activitate, care necesitau insa o revolutionare si o adaptare la vremurile actuale a ofertei si a raporturilor economice, de unde si succesul de care se bucura unele startup-uri. Economia de acest tip a aparut ca raspuns direct si creativ la o serie de asteptari ale consumatorilor, ramase nesatisfacute de sistemele economice clasice.
Conform Wise Finance Solutions, la nivelul economiei mondiale asistam la o schimbare de paradigma, bazata pe sharing economy, care poate redefini fundamental valori, ierarhii si comportamente. Promotoarea acestei schimbari este asa-numita "generatie conectata". Aceasta include persoanele native digital si prezinta caracteristici ca tendinta de a forma comunitati active, de a nu fi pasivi, utilizarea paginilor de social media pentru dezbaterea unei varietati de subiecte, dorinta de a-si controla viata si acceptarea complexitatii, predispozitia spre activitati creative, dar si placerea de a genera continut. in acest context, numarul si importanta platformelor care au la baza modelul acesta de business va creste.
Acest lucru se intampla pe fondul cresterii populatiei lumii si scaderii resurselor, dezvoltandu-se ecosisteme transparente, nu proprii, bazate pe incredere, in care orice resursa nefolosita reprezinta valoare pierduta. in plus, modelul egaleaza sansele tuturor participantilor. Democratizarea in domenii variate, cum ar fi tehnologie, marketing, educatie, finantare, design, productie si nu numai se accentueaza si faciliteaza dezvoltarea conceptului de sharing economy.
Sharing economy in Europa si cadrul legal
in 2015, Uber, cel mai cunoscut serviciu din economia "la comun", a debutat in Romania si a dat nastere unor proteste de strada in Paris. Totodata, este un startup cu o valoare estimata de aproape 50 de miliarde de dolari. in aceste conditii, mediul de business din Europa se va supune ritmului alert impus de progresul din toate domeniile de activitate. Desi in ultimii ani afacerile traditionale urmau o formula simpla - crearea unui produs sau a unui serviciu, vanzarea acestuia si incasarea banilor - in contextul actual, la nivelul economiei mondiale a prins contur un model fundamental diferit in care consumatorii au mai multe optiuni, mai multe instrumente, mai multe informatii si mai multa influenta.
Economia de tip "sharing" sau colaborativa defineste un concept socio-economic construit in jurul ideii ca prin conectarea si colaborarea intre membrii unei retele si prin impartirea resurselor - timp, bani, masini, locuinte, expertiza, abilitati etc. - se maximizeaza valoarea obtinuta de partile implicate. in acest cadru, atributele distincte ale produselor si serviciilor fie sunt rapid copiate de catre concurenta, fie sunt percepute de consumatori ca fiind lipsite de importanta. Totusi, cei care nu reusesc sa-si diferentieze produsul sau serviciul in mintea consumatorului nu vor avea nicio sansa de supravietuire.
in ceea ce priveste legislatia, atat in Europa, cat si in Statele Unite ale Americii sau alte tari probleme exista. Bogdan Hossu, director si fondator Wise Finance Solutions, considera ca societatea actuala se confrunta cu un cadru legal lacunar, care necesita o actualizare si, de asemenea, o asimilare a acestor practici in special in contextul unei economii zdruncinate in repetate randuri, ceea ce impune "cu orice cost" sustinerea unui ritm rapid de crestere.
"Domeniile in care «sharing economy» poate functiona sunt atat de diverse, dar stim cert ca potentialul este mare in oricare dintre ele. Pe langa ceea ce s-a intamplat in domeniul transporturilor si chiriilor, acest nou tip de economie si-a facut deja simtita prezenta in e-commerce, e-learning pe diverse domenii specifice, design si chiar livrare de mancare. De asemenea, stim ca Uber a generat o serie de beneficii pentru soferii parteneri, generand oportunitati financiare pentru milioane de cetateni, la nivel global, in 344 de orase din cele 63 de tari unde activeaza si are aproape 5.000 de angajati. Cred ca la fel se va intampla si in Romania, unde se incearca introducerea solutiilor economice inovatoare si benefice pentru cat mai multi actori sociali, in ciuda neajunsurilor legale", a declarat Bogdan Hossu.