Cresterea accelerata a volumului de reclame agresive si virusi pentru Android, precum si dezinteresul dezvoltatorilor de aplicatii si al companiilor de publicitate incep sa transforme utilizatorii si datele lor personale in carti deschise pentru oricine doreste sa colecteze informatii in scopul monetizarii lor.
Potrivit unui studiu realizat de Bitdefender, liderul pietei romanesti de solutii antivirus, volumul reclamelor agresive ce tintesc utilizatorii de Android a crescut in Romania cu 76,2% in perioada septembrie 2012 – februarie 2013, iar volumul de virusi pentru aceeasi platforma a inregistrat un avans de 42,7%.
’’Aceste date sunt de-a dreptul ingrijoratoare, mai ales in contextul in care dezvoltatorii de aplicatii de Android si companiile de publicitate pun pe ultimul loc protectia datelor personale ale utilizatorilor. Reclamele agresive ajung sa extraga cu mult mai multe informatii din terminalele mobile decat ar avea nevoie, iar dezvoltatorii de aplicatii integreaza anunturi multiple in fiecare program. Astfel, numarul tertilor care au acces la numerele de telefon, adresele de email, istoria paginilor accesate sau alte date necesare pentru a construi profiluri personalizate e din ce in ce mai mare’’, a declarat Catalin Cosoi, Chief Security Strategist, Bitdefender.
Adoptia terminalelor cu Android a crescut constant in ultimele 6 luni, iar acest lucru este urmat indeaproape de numarul tot mai mare al detectiilor de virusi si reclame agresive din aplicatii.
Chiar daca reclamele agresive nu sunt periculoase in sine, ele pot colecta numere de telefon, contacte, adrese de e-mail si alte date care sunt vandute sau transmise catre alti furnizori de servicii. Aceste informatii sunt foarte valoroase pentru agentiile de marketing care realizeaza profiluri de utilizatori.
Cei mai multi posesori de terminale mobile isi folosesc dispozitivele atat in interes personal cat si la serviciu, iar acest lucru face ca accesul la fisierele cu informatii sensibile sa fie de cele mai multe ori liber. Prin urmare, vorbim atat de compromiterea datelor personale, cat si a informatiilor apartinand companiei la care lucreaza utilizatorul.
Politicile care reglementeaza utilizarea terminalelor personale in interes de serviciu ar trebui sa fie chiar mai stricte si sa reglementeze mult mai atent programele pe care utilizatorul le poate instala, eliminand astfel riscul pierderii de informatii.