In ultimii ani, lumea virtuala s-a dezvoltat exploziv inclusiv in Romania. Pe acest sector putem spune ca suntem si noi in randul lumii. Avem acces la Internet de mare viteza si in fiecare zi apar zeci de site-uri si bloguri care atrag din ce in ce mai multi utilizatori. De altfel, blogging-ul a devenit o adevarata moda pe plaiurile mioritice. Exista bloguri de politicieni, jurnalisti, vedete de televiziune, artisti, publicitari, bucatari, economisti, coafeze, gospodine, vrajitoare, etc.
Studiul BR 2009, derulat la inceputul acestui an pe refresh.ro si lansat impreuna cu STANDOUT, agentia de publicitate online pe bloguri,prezinta o radiografie a bloggerului si a activitatii de blogging in Romania.
Dincolo de un profil sociodemografic al bloggerilor, studiul BR 2009 mai arata si modul in care acestia isi pregatesc, deruleaza si isi evalueaza activitatea de a scrie pe blog, modul in care bloggerii folosesc retelele sociale, precum si modul in care aceasta activitate le genereaza venituri.
Informatia pe care o astepta toata lumea este aceea ca 10% dintre bloggerii respondenti au castigat anul trecut peste 1.000 de euro.
Un calcul simplu, ce ia considerare doar minimele si o medie de 100 de euro per blogger ce a declarat sub 1.000 de euro, ne arata ca, in Romania lui 2009, blogging-ul a devenit o mica industrie ce a incasat, cel putin la nivel declarativ, undeva in jurul sumei de 300.000 de euro.
Alte concluzii referitoare la castigurile din blogging:
- 25% dintre respondentii studiului au declarat faptul ca au castigat bani din blogging
- Pentru 3% dintre acestia blogging-ul reprezinta principala lor sursa de venit
- 10% dintre bloggerii respondenti au castigat anul trecut peste 1.000 de euro
- In 2009, bloggerii romani au incasat in total aproximativ 300.000 de euro
La studiu au participant 720 de bloggeri, acesta fiind trimis intr-o prima faza catre toti bloggerii aflati in pozitiile fruntase din trafic.ro, zelist.ro sau t5.ro din acea perioada(2009), urmand ca, dupa ce a acoperit o majoritate covarsitoare de respondenti din aceasta zona, sa fie facut public tuturor bloggerilor din Romania, folosind canalele media sociale cele mai utilizate din Romania: Twitter, Facebook si bloguri.
Mai jos aveti sintetizate rezultatele studiului BR 2009 pe principalele teme de interes:
1. Cine sunt bloggerii din Romania?
Daca e sa facem un profil al bloggerului roman, acesta ar avea urmatoarele caracteristici principale: locuieste in Bucuresti, este barbat, are varsta cuprinsa intre 18 si 44 de ani, a terminat o facutate si a inceput sa scrie pe blog candva dupa 2007.
- 77% dintre bloggerii din Romania au varste cuprinse intre 18 si 44 de ani
- 79% dintre respondenti au studii superioare sau sunt inca la facultate
- 44% dintre bloggerii din Romania traiesc in Bucuresti
2. Informatii generale despre blogurile din Romania
Rezultatele BR 2009 arata ca 10% dintre bloggerii respondenti au inceput sa scrie pe blog inainte de 2006, cel mai bun an pentru blogosfera din acest punct de vedere fiind 2008 cu 30%. In 2009 ritmul de crestere a fost incetinit cu 3%, doar 27% dintre respondenti lansandu-si blogul in plina criza financiara.
- 10% dintre bloggeri au inceput sa scrie pe blog inainte de 2006
- 29% dintre respondentii studiului scriu (si) pe un blog de nisa, 8% scriu pe blogul companiei
- 19% petrec peste 3 ore zilnic in blogging
3. Informatii despre continutul blogurilor romanesti
76% dintre respondenti sunt de parere ca subiectele politice au avut cel mai mare impact in blogosfera (2009 a fost un an electoral pentru Romania), urmate de mondenitati (39%), new-media si divertisment, fiecare cu 31% dintre raspunsuri. La polul opus s-au situat subiectele din turism si religie, amadoua masurand doar 4% dintre raspunsuri.
- 23% scriu pe blog in fiecare zi
- 76% considera ca subiectele politice au avut cel mai mare impact in blogosfera (in 2009)
- 8% dintre bloggeri folosesc telefonul mobil pentru diverse activitati legate de blogging
- 62% dintre bloggeri scriu despre branduri si produsele sau serviciile oferite de acestea
4. Informatii despre traficul blogurilor
76% dintre respondentii studiului BR2009 nu au stiut cati abonati au avut la inceputul anului, procentul micsorandu-se cu 13% in momentul in care au completat studiul.
- 76% dintre respondentii studiului BR2009 nu au stiut cati abonati au avut la inceputul anului
- doar 37% dintre bloggerii intervievati stiau numarul abonatiilor prin RSS la finalul lui 2009
- 14% nu au stiut cati vizitatori unici le-au citit blogul in 2009
5. Utilizarea retelelor sociale
Cu 76% dintre raspunsuri, twitter.com se afla pe primul loc in topul retelelor sociale preferate de bloggerii intervievati in cadrul studiului BR 2009. Pe urmatoarele locuri se afla facebook.com (70%), hi5.com (36%), linkedin.com (33%) si deviantart.com (13%).
- 76% dintre raspunsuri, twitter.com se afla pe primul loc in topul retelelor sociale preferate de bloggerii intervievati
- Top 5 retele sociale preferate de bloggerii din Romania este completat de catre (70%), hi5.com (36%), linkedin.com (33%) si deviantart.com (13%).
- 80% dintre bloggeri respondenti au cont pe Twitter
- 24% folosesc aplicatii ce publica automat articolele de pe blog direct in contul de Twitter