Probabil că ți-a trecut prin minte cel puțin o dată că ar fi mai bine dacă nu ai mai „exista” deloc pe Internet. Procesul este unul complex, mai ales că unii dintre noi au deja amprente digitale în online de peste 10 ani.

Ce ar trebui să știi de la început este că, în funcție de cât ești de activ pe Internet, s-ar putea să nu reușești inițial să-ți elimini toată activitatea. De exemplu, poți să-ți ștergi contul de Facebook, dar mesajele private pe care le-ai trimis oamenilor rămân intacte. Iar aceasta este doar un singur exemplu.

Apoi, pe măsură ce îți dezactivezi conturile, vei pierde, inevitabil, accesul la anumite platforme, programe sau funcții. Fără un cont Google, nu poți descărca aplicații pe Android, de pildă. Depinde doar de tine cât de mult vrei să ștergi din „versiunea ta digitală”, dar, oricum ar fi, adresa de e-mail ar trebui să rămână la final, pentru că s-ar putea să fie de ajutor în acest proces. Cu ajutorul mail-ului ne înregistrăm pe diverse site-uri, așa că ai putea avea nevoie de ea chiar pentru a trimite solicitări de ștergere a informațiilor, explică jurnaliștii de la Android Authority.

De unde să începi

Înainte să începi procesul, trebuie să realizezi o listă de site-uri de pe care vrei să „te ștergi”. Probabil cei mai mulți oameni sunt preocupați de prezența lor vizibilă, acolo unde apar în mod public, cu nume sau username, mai degrabă decât de un newsletter la care s-au abonat, de exemplu. Cele mai multe persoane au conturi pe marile rețele de socializare, precum Facebook, Instagram și LinkedIn, așa că cele pe care le utilizezi zilnic ar trebui să fie primele pe listă. Atunci când te ocupi de asta, ar trebui să verifici și orice alte potențiale conturi asociate, cele pe care te-ai înregistrat folosind profilul tău de Facebook. Pentru detaliile complete, poți accesa setările Facebook – Apps and Websites, și așa poți descoperi toate site-urile de care probabil că uitasei.

În această etapă, te poate ajuta și o căutare prin vechile mailuri, după cuvinte cheie precum „cont”, „activare”, „înregistrare”, „username” sau „parolă”, pentru a vedea care sunt site-urile pe care ai mai intrat. E util să te gândești și la activități pe care le făceai acum câțiva ani sau la pasiunile tale, la felul în care au avut ele potențialul de a marca activitatea ta online.

Folosește căutarea pe Google

De foarte mare ajutor este, bineînțeles, și motorul de căutare Google. Poți introduce în câmpul de căutare detalii legate de persoana ta, precum numele, adresa de mail, numărul de telefon actual sau pe cel pe care l-ai folosit în trecut sau username-uri pe care ți le amintești. Programele instalate pe computerul tău și aplicațiile de pe telefon sunt alte surse din care poți obține indicii asupra activității tale pe Internet, asta pentru că îți pot oferi detalii legate de locuri în care „ai ajuns”, virtual, cu ani buni în urmă. Uneori, acestea solicită realizarea unui cont propriu, așa că poți să te întorci la sursă și să ștergi detaliile pe care nu le mai vrei în online.

Chiar dacă la prima vedere nu pare, și elementele hardware te pot ghida către zone în care ai ajuns, cândva, în aventura ta în spațiul virtual. Analizează-ți gadgeturile și gândește-te dacă ai avut nevoie de detalii suplimentare sau dacă te-ai înregistrat undeva pentru a obține garanția produsului.

După ce realizezi lista cu site-urile pe care ai fost activ de-a lungul timpului, poți începe procesul de ștergere a conturilor. În general, este ireversibil, așa că începe cu site-urile mai puțin importante, pe care va trebui să te înregistrezi, iar apoi să cauți o opțiune de ștergere/dezactivare cont.

Apoi, poți să consideri că ești gata pentru marile schimbări. Pentru asta, poți folosi instrumente precum „justdeleteme” sau „Account Killer”, care oferă link-uri pentru dezactivarea conturilor de pe foarte multe website-uri, dar și explicații referitoare la felul în care îți poți elimina activitatea.

Majoritatea platformelor au pagini dedicate care te ajută să-ți ștergi activitatea anterioară, așa că ar fi mai eficient dacă le accesezi direct, cel mai probabil din meniul „Setări”.

„Dreptul de a fi uitat”

În funcție de zona în care trăiești sau de nevoia de a „dispărea” de pe Internet, există posibilitatea să beneficiezi de o clauză de protecție a datelor precum „Dreptul de a fi uitat”. Aceasta le permite oamenilor să solicite înlăturarea din căutări a rezultatelor care conțin informații online depășite sau irelevante. Ele nu sunt complet șterse, dar înseamnă că Google nu mai indexează link-urile respective, așadar informația este disponibilă la o scară mai mică.

Totuși, dreptul unei persoane de a apela la această clauză ar putea fi refuzat, în funcție de cât de importante sunt detaliile respective pentru interesul public. O personalitate cu un trecut care nu îi face cinste ar putea încerca să elimine informațiile de pe Internet, însă pentru alții ele ar putea constitui date de la care să pornească investigații relevante. Cetățenii statelor care fac parte din Uniunea Europeană pot aplica aici pentru activarea „Dreptului de a fi uitat”.

Există și alte servicii, plătite sau chiar gratuite, care te pot ajuta în acest demers. „DeleteMe” este unul dintre ele, o platformă care susține că elimină adresele, mailurile, numerele de telefon personale de pe site-urile de data sharing. Aceasta costă 129 de dolari pe an. „Deseat.me” ar putea fi o altă variantă, una gratuită, dedicată utilizatorilor unui cont de mail Google sau Outlook. Aceasta aduce împreună toate conturile pe care ești logat la un moment dat și îți permite să trimiți cereri către cele cu care nu mai vrei să ai de-a face.

Ce nu poți șterge de pe Internet

Dacă ai cedat vreodată drepturile tale de autor către o platformă/o persoană din online, cel mai probabil nu vei putea șterge conținutul respectiv decât dacă actualul proprietar e de acord cu asta. Cu cât produsul este mai popular, cu atât mai dificilă va fi sarcina ta. Aspecte ale vieții tale online au ajuns, probabil și în alte surse, iar acest lucru este foarte greu de evitat, mai ales pentru că datele virtuale sunt în mod constant vândute și cumpărate pentru activitățile de publicitate țintită. Oricum ar fi, ele ar trebui anonimizate, pentru că nimeni nu are dreptul să distribuie numele, vârsta, adresa sau ocupația ta fără să-ți dai acordul.

Share articol: