Un dezvoltator de aplicatii sustine ca i s-a "sugerat" sa-si vanda produsele retelei de socializare. Cand a refuzat, a fost amenintat.
Un programator american pe nume Dalton Caldell sustine ca a fost amenintat de Facebook, pentru ca n-a vrut sa-si vanda munca. Omul realiza aplicatii care concurau puternic cu produsele retelei de socializare.
Cativa manageri de la Facebook l-au chemat pe Dalton Caldell la o negociere de afaceri. Facebook s-a aratat interesata sa-i cumpere aplicatiile.
In momentul in care IT-istul a refuzat sa le vanda, executivii companiei l-au amenintat ca-l vor distruge, iar viitorul sau va fi unul compromis, sustine tanarul, citat de Business Insider.
”Mi-au spus ca am doua variante: fie le vand lor produsul , fie il distrug”, a declarat tanarul.
”Le-am spus: daca Facebook doreste sa incheie un parteneriat cu mine si echipa mea sunt foarte incantat de propunere. In caz contrar, interseul meu pentru a-l vinde sau a-l distruge este zero”, spune el.
Caldwell sustine ca nu este primul care pateste asa ceva, iar asemenea abordari sunt frecvente in randul companiei.
In cultura organizationala a Facebook, strategia Mergers & Acquisitions (cunoscuta ca strategia M&A, Fuziuni & Achizitii) reprezinta ceva obisnuit: ,,O parte dintre angajatii Facebook sau fondatori aflati la inceput de cariera mi-au marturisit ca ceea ce am discutat la intalnire reprezinta face parte din sistemul M&A”.
Dalton Caldwell nu s-a lasat intimidat de amenintari si s-a hotarat sa redacteze o scrisoare chiar presedintelui retelei, celebrului Mark Zuckerberg.
Acesta este continutul ei:
"Draga Mark Zuckerberg,
Pe 13 iunie 2012, in jurul orei 16:30, am avut o intalnire cu cativa dintre managerii de departamente de la Facebook, in sediul vostru din Menlo Park, California.
Dupa cum am inteles atunci, scopul intalnirii noastre a constat in prezentarea unei noi aplicatii pe care am dezvoltat-o pentru Facebook. Mai mult, am fost asigurat de dezvoltatorii retelei tale ca aplicatia pe care am creat-o este importanta pentru grafica si platforma Facebook. Speram ca in urma intrevederii sa obtin sprijinul executivilor pentru a-mi lansa produsul.
Insa lucrurile au luat o intorsatura de proportii cand ei mi-au spus ca produsul meu este competitiv cu produsul destinat aplicatiilor, recent anuntat de voi, Facebook App Center. Subalternii tai mi-au marturisit ca nu le place sa se afle in competitie cu mine si ca cel mai bine ar fi sa ajut la crearea App Center, vanzandu-mi aplicatiile si cedandu-mi toate drepturile de autor catre Facebook.
Le-am spus ca nu sunt interest de oferta. Daca reteaua vreau sa incheie un parteneriat cu mine si cu echipa mea primesc propunerea cu mult entuziasm. In caz contrar, interesul meu este nul. Nu vreau sa-mi vad produsul distrus si nici sa ma alaturi Facebook prin alte mijloace. Le-am spus managerilor tai ca mai degraba imi concediez toti angatii decat sa aleg oferta pe care mi-au facut-o.
Directorul departamentului de dezvoltare a platformei de socializare nu a comentat in niciun fel. Nu m-a sprijinit, ba mai mult, mi-a marturist ca a primit de curand postul de director la App Center, ca datorita noilor aplicatii pe care le-a creat alaturi de colegii sai raspunde acum pentru venituri din publicitate care depasesc un milliard de dolari pe an. Ceilalti sefi prezenti la discutie mi-au spus ca succesul produsul meu ar fi un impediment pentru profitul firmei tale, iar oferta pe care ei mi-o fac reprezinta chiar un gest dragut din partea lor.
Nu stiu daca ti s-a spus, Mark, dar dupa ce s-a incheiat intalnirea, m-am dus la unul dintre executivii tai si i-am spus cat sunt de dezamagit de ceea ce s-a intamplat. El m-a asigurat ca va tine cont de pozitia mea.
Mark, vreau sa stii totodata ca ceea ce eu am patit nu este un caz izolat. O parte dintre angajatii Facebook si fondatorii aflati la inceput de cariera mi-au marturisit ca experienta mea face parte din strategia M&A. Echipa ta pare sa nu inteleaga ca a fi un bun negociator nu inseamna sa ameninti cu distrugerea produsele concurentilor. Cunosc toate aceste tactici de negociere bazate pe intimidare: de ani de zile le-am experimentat in industria muzicii. Dar sunt de neiertat metodele bazate pe amenintari si sunt convins ca nu ti-ai dori ca propia companie sa ajunga la un nivel atat de jos.
Privind insa dintr-un alt punct de vedere, cred ca merit ceea ce mi s-a intamplat. Mi-am asumat acest risc bazandu-ma pe succesul pe care l-a avut Twitter, microbloggingul considerat la inceput ,,un mic-copil” pe langa Facebook. Cineva care isi doreste sa creeze un software performant trebuie sa-si asume acest risc. Dupa aceasta experienta mi-am promis ca nu voi mai scrie niciodata nicio linie de cod pentru retele precum Facebook sau Twitter. Mi-am invatat lectia.
Nu sunt de parere ca oamenii care lucreaza la tine sau cei de la Twitter vor sa le faca rau celorlalti. Problema este ca angajatii se uita cum actiunile se prabusesc, iar asta ii sperie. Atat Facebook, cat si Twitter au dovedit ca sunt dispuse sa plateasca sume cat mai mici angajatilor, colaboratorilor si furnizorilor, totul in favoarea veniturilor atrase prin publicitate. Odata ce pornesti pe panta atat de alunecoasa, nu am nicio indoiala ca te vei mai putea opri vreodata.
Cred ca viitoarele retele de socializare se vor comporta mai mult ca niste infrastructuri si mai putin ca institutii media. Sunt de parere ca alti dezvoltatori, dornici de colaborare cu platformele sociale, te vor ajuta. In viitor, companiile mici vor fi apreciate la o valoare mult mai mica decat le ofera acum Facebook sau Twitter. Iar asta este ceva normal, zic eu. Retelele de socializare sunt evaluate dupa valoarea generata de ecosistemul sau si nu dupa valoarea pe care platforma o poate genera.
Sunt sigur ca tu si angajatii tai nu sunteti oameni rai. Stiu doar ca ati construit un business cu puternice motivatii financiare care nu sunt intotdeauna in concordanta cu dezvoltatorii si utilizatorii. Desi produsul inventat de echipa mea nu va produce o schimbare pe piata acum, la un moment dat o va face.
Mark, bazandu-ma pe tot ceea ce stiu despre tine cred ca ai inteles esentialul mesajului meu. De aceea ai lansat Facebook. Iti aduci aminte ca la inceput vorbeai despre FB ca despre o utilitate sociala? Aceasta a fost cea mai interesanta expresie pe care ai folosit-o. Nu te-am mai auzit de ceva timp spunand acest lucru. Si stiu de ce.
Oricum, utilizatorii din IT, dar si angajatii tai vor incerca sa repare toate erorile cu care platforma se confrunta la ora actuala, iar afacerea ta va continua sa se dezvolte. Te afli intr-o postura extrem de competitiva in momentul de fata.
Mult succes!
Cu respect,
Dalton Caldwell”