In ultima perioada a crescut numarul celor care fac cumparaturi de pe telefon sau tableta.
Un studiu facut de Germis arata ca in Romania consumul de mobile este in crestere si 9% din traficul de internet vine de pe dispozitive mobile. Iar trendul va continua. In ceea ce priveste duelul dintre Samsung si Apple, coreenii castiga la capitolul telefoane, fiind in crestere, in timp ce Apple domina autoritar la capitolul tablete, desi se afla intr-un regres.
"Gradul de penetrare al telefoanelor mobile pe piata este deja mare, cu peste 22 de milioane de carduri SIM active, adica peste 100% din populatie... Este foarte important acest lucru pentru industria advertisingului digital sa se intample doua lucruri: share-ul tabletelor/smartphone-urilor sa fie in continua crestere. Exista estimari ca unul din patru romani are fie un astfel de gadget, fie doua. Si doi: Sa scada costurile datelor mobile. Dar ambele probleme sunt rezolvate de operatorii locali care vin cu oferte. Deci pot fi debifate.
In ceea ce priveste mobile advertising, exista clar o dorinta pe piata de a se folosi de acest potential si daca se intalnesc clientii cu specialistii corecti, campaniile pot avea rezultate grozave si sa promoveze cel mai bun share pentru urmatoarea si asa mai departe.
Inca un aspect aici, in legatura cu traficul de mobil in aceste zile in comparatie cu desktopurile. Exista in continuare un share impresionant pentru desktopuri, dar consideram ca versiunile mobile sunt bine optimizate in general. Ceea ce vreau sa spune este ca volumul de trafic de date in termeni de kb arata doar ca pe desktop este consumat continut 'mai bogat', nu neaparat mai mult timp.
Viitorul internetului pe mobil este probabil usor de prezis, pentru intregul viitor va fi .. mobil. Exista deja un mare trend catre 'mobilitae', cu producatorii de calculatoare desktop si laptopuri incercand sa gaseasca un mod de a opri un declin total, pierzand teren in fata mobilelor. Pentru a oferi o paralela, ganditi-va la intarzierea celor de la Nokia in a se aventura pe piata smartphone-urilor si vedeti cat de dificil le este acum - aceasta este o imagine a vitezei cu care se misca lucrurile.
Asa ca influenta mobilelor, si a internetului pe mobil, va fi mai mult decat mare, devenind probabil nucleu in urmatorii ani. Pentru ca exista o regula generala in media in acest moment - mergi acolo unde e audienta. Exista doar un lucru important de care trebuie sa ne ocupam: telefoanele mobile sunt foarte personale.. Si asta inseamna ca ele devin, intr-un fel, cei mai buni prieteni (pentru adveriseri) dar exista si riscul intruziunii. Cred ca aceasta va fi marea provocare in urmatorii ani: sa fim vizibil, cu potential de angajament, dar sa reusim sa scapam de efectul de intruziune.
Romania are toate motivele sa urmareasca trendul de mobile. Ganditi-va numai la numarul de operatori din acest moment, care se concentreaza atat de mult pe ofertele pentru smartphone-uri/tablete si datele celulare. Cu T-Mobile intrand pe piata in septembrie, exista toate premizele sa fie crescut reach-ul si timpul petrecut. Urmatorul aspect este legat de branduri care trebuie sa-si adapteze strategia, creativitatea si asa mai departe si sa inceapa, daca nu au facut-o deja, sa comunice in modul corespunzator. Asa ca Romania cu siguranta va fi parte din aceasta poveste", spune Cosmin Otel, Digital Strategy Director, Initiative Romania, pentru studiul Gemius.
Aceste informatii sunt confirmate de catre datele unei agentii de marketing digital, Today's, care scrie ca un roman foloseste, in medie 1,7 dispozitive electronice. Numarul de gadgeturi pe cap de locuitor este in continua crestere la noi.
Datele agentiei de marketing digital mai arata ca aproape 14 milioane si jumatate de romani folosesc Internetul pe telefonul mobil.
De asemenea, peste 7 milioane de romani au cont pe Facebook, in conditiile in care Twitter si Instagram nu se prea bucura de popularitate, la noi.
In plus, romanii incep sa prinda gustul cumparaturilor online facute de pe telefon sau tableta. La acest capitol intrecem Slovacia, Rusia, Cehia si Ungaria, mai arata cercetarea.
"Cred ca mobilele au venit in Romania, dar nu a fost un salt gigant - mai degraba o crestere progresiva si constanta in ceea ce priveste penetrarea pietei de catre telefoanele mobile, industria telefonica si timpul petrecut pe internetul mobil de catre utilizatori. Cu toate astea, in ceea ce priveste advertisingul, reclamele cheltuite pe mobile sunt facute in majoritatea prin initiative, decat dintr-o concentrare strategica. Ne asteptam la o crestere inceata dar constanta in ceea ce priveste reclamele pe mobil in Romania. Percepem mobilele mai degraba parte din procesul de dezvoltare al experientei de catre intreaga sfera digitala, si nu ca pe un mediu aflat intr-o competitie cu desktopurile. Din aceasta perspectiva, credem ca asta aduce oportunitati pentru afacerile online, oportunitati puse la bataie in ziua de azi, dar maine va fi dificil sa gasesti un loc care sa nu fie aglomerat" le-a spus Victor Avram, Country Manager, Gemius Romania si Moldova, celor de la Gemius in cadrul acestui studiu.