Sistemul de frânare al mașinii tale este extrem de important atât pentru tine și pasagerii pe care îi transporți, cât și pentru ceilalți participanți la trafic. În lipsa unor discuri de frână și a unor plăcuțe care să funcționeze perfect, controlul asupra volanului nu ar putea fi deținut, iar scenariile negative pot fi inevitabile. E important să știi când și cum se schimbă discurile și plăcuțele de frână, așa că am pregătit în continuare informații utile pentru tine în acest sens.
Află, din rândurile de mai jos, importanța acestora, dar și modul în care le poți proteja și, deci, prelungi durata de viață a acestor componente deosebit de importante ale mașinii tale.
Ce sunt discurile de frână?
Alături de un etrier și o pereche de plăcuțe de frână, discurile de frână te ajută să reduci viteza sau chiar să oprești autoturismul la volanul căruia te afli. Înfrânarea roților se poate produce brusc sau progresiv, iar în acest proces sunt angrenate toate piesele auto menționate anterior. Dacă una sau mai multe dintre acestea au un nivel de uzură avansat, frânarea pe o distanță sigură poate fi imposibilă, de aceea nu trebuie să întârzii niciodată să le schimbi, dacă acestea îți dau semne de proastă funcționare, despre care îți vom spune mai târziu.
Revenind strict la discurile de frână, e bine să știi faptul că cele mai comune frâne ale autoturismelor sunt acționate hidraulic, prin simpla acționare a pedalei de frână din interiorul habitaclului. La rândul ei, pedala acționează ca o tensiune asupra sistemului de frânare al roților, care le dictează, cu ajutorul lichidului de frână si al echipamentelor aferente să se oprească.
Din ce sunt fabricate discurile de frână?
Cel mai frecvent, producătorii de discuri de frână aleg ca material principal pentru fabricarea acestora fonta, care este foarte rezistentă la condiții extreme. Cu cât performanțele autoturismelor sunt mai ridicate, discurile acestora pot fi create din diferite materiale compozite, cel mai cunoscut fiind discurile de frână carbon-ceramice. Acestea duc la reducerea greutății totale a mașinii, oferindu-i o agilitate crescută în trafic. Un alt avantaj al acestui tip de discuri de frână este acela că materialele compozite pot atinge chiar și temperaturi de peste 1.000 de grade Celsius fără să se deformeze, ceea ce popular poartă numele de ovalizare. Performanțele acestora nu se reduc nici la viteze foarte mari, având o putere de stopare a autovehiculului extrem de bună.
Tipuri de discuri de frână
Piața auto mustește de oferte de discuri de frână pentru orice model de mașină. Astfel, poți întâlni următoarele categorii din care poți alege setul cel mai avantajos pentru tine:
→Discuri de frână cu suprafața de frânare plină - sunt cele mai accesibile ca preț și cel mai des folosite, alcătuite dintr-un singur disc metalic și care nu sunt ventilate. Dezavantajul acestora este că au performanțe mai scăzute decât alternativa lor;
→Discuri de frână ventilate - fabricate din două bucăți de metal, acestea permit aerului să treacă prin pantele create special pentru o răcire eficientă. Dezavantajul acestui tip de discuri de frână este prețul, mult mai ridicat decât a celor descrise mai sus;
→Discuri de frână ventilate perforate - folosite pentru automobile folosite în întrecerile sportive și la SUV-uri puternice, acestea nu permit fierberea lichidului de frână și sunt cele mai scumpe dintre toate pe care le poți monta pe mașină, având și o durabilitate mai scăzută decât cele din primele două categorii.
Când se schimbă discurile de frână?
În funcție de indicațiile producătorului, discurile de frână nu trebuie să depășească pragul de 50.000 de kilometri parcurși. Chiar dacă unii mecanici ți-ar putea sugera să amâni înlocuirea lor, e foarte important să urmărești gradul de uzură al acestora, pentru a decide care este momentul ideal pentru a comanda un set nou de discuri de frână. Mai exact, dacă observi pe suprafața de frecare a acestora o denivelare oricât de mică, poate chiar și de doi milimetri, nu mai întârzia vizita la service. Și ține cont de faptul că, la fel ca și în cazul plăcuțelor de frână, discurile se schimbă numai în pereche și este mai mult decât recomandat să înlocuiești, simultan, și plăcuțele, pentru a evita imprimarea profilurilor vechi pe noua suprafață de presare, fiind astfel scăzută eficiența de frânare.
Tu când ai verificat ultima oară sistemul de frânare al mașinii tale?