RenderStreet a participat la Startup Spotlight.

RenderStreet a participat la Startup Spotlight, competitie si program de mentorat cu premii de 20.000 USD adresat celor mai bune 32 de startup-uri early stage din Europa Centrala si de Est.

“In momentul in care am inceput prima companie impreuna, conceptul de startup nici nu cred ca era cunoscut in Romania”, isi aminteste Marius Iatan, Co-Fondatorul RenderStreet despre inceptul parcursului sau antreprenorial alaturi de Sorin Vinatoru, celalalt fondator al firmei romanesti de randare.

De atunci, cei doi au dezvoltat si ulterior vandut o firma de outsourcing (in 2007), au pus bazele unui alt proiect (pana in 2011), iar cea de a treia incercare a fost si cea mai norocoasa: au pornit RenderStreet, o companie in domeniul randarii (procesul de creare a unei imagini 3D).

Ideea RenderStreet le-a venit dupa ce sotia lui Sorin, Oana – si ea co-fondator al proiectului si designer 3D in cadrul companiei – lucra pentru un proiect de arhitectura (da, Oana este de profesie arhitect) si avea nevoie rapida de o randare. 

“Am inceput sa cautam firme care ofereau acest gen de servicii, insa cele pe care le-am gasit fie nu ofereau ce ne trebuia, fie aveau o interfata greu de utilizat sau dura prea mult sa ne realizeze randarea”, povesteste Marius.

Pentru ca deja se pregateau de o noua aventura antreprenoriala si aveau experienta necesara pentru lucrul in cloud, urmatorul pas a fost unul firesc: crearea unui serviciu usor de folosit de catre oricine.

Ce face mai exact RenderStreet? Este o ferma de randare. In esenta, este un serviciu care ofera semnificativ mai multa putere de procesare, prin intermediul unei platforme, permitandu-le artistilor 3D sa isi finalizeze proiectele. Randarea, unul dintre pasii dezvoltarii unui proiect 3D, necesita foarte multa putere de procesare din partea calculatorului (vorbim despre zile intregi sau chiar saptamani). Folosind RenderStreet, un utilizator poate procesa proiectul prin intermediul platformei intr-un timp mult mai scurt. Iar totul se desfasoara in cloud.

Pentru ca este dezvoltat pe o nisa specifica si rezolva o problema deja existenta (utilizatorii evita blocarea calcultatorului pe termen nedefinit pana la finalizarea proiectului de randare),  RenderStreet a fost creat inca de la inceput sa ofere o componenta ce nu se regaseste in niciun alt proiect de pe piata: foloste mai multe platforme de cloud pentru a finaliza randarea. Ca urmare, utilizatorii nu trebuie sa mai astepte ore intregi pentru a face o randare, instrumebtul RenderWeels alocand permanent un numar optim de servere pentru finalizarea ei.

Inca de la inceput, RenderStreet s-a pozitionat ca o firma care isi ofera produsul catre firme de dimensiuni medii si mici din domeniul arhitecturii, studiouri media sau de procesare video, studiouri de jocuri sau artisti si arhitecti care lucreaza pe cont propriu.

“Ne-am dorit un produs usor de utilizat, care poate livra o randare intr-un interval scurt de timp si care ofera un raport bun calitate-pret”, ne spune Marius.

In prezent, RenderStreet are peste 3.000 de clienti (doar 5 dintre ei sunt din Romania), de la firme de arhitectura la studiouri de jocuri, animatie sau efecte speciale, majoritatea acestora fiind din Statele Unite.

Valoarea pietei de randare este estimata la circa 2 miliarde de dolari. Insa pentru fondatorii RenderStreet, mai important este faptul ca aceasta nisa are o crestere anuala de circa 20%, in principal datorita avantului pe care l-au luat productiile 3D si segmentul realitatii virtuale.

Iar fondatorii RenderStreet sunt pregatiti sa urmeze tendinta pietei. Pe langa introducerea unui noi motor de randare in cadrul platformei (integrarea va avea loc pana la finalul anului, iar acum lucreaza cu Blender, V-Ray, Cycles, LuxRender), Marius si Sorin mizeaza pe dezvoltarea afacerii pe piata din Marea Britanie si pe atragerea unui numar mai mare de utilizatori.

“Piata din Marea Britanie are o crestere foarte rapida pe segmentul efectelor vizuale. Deja o parte din marile studiori de profil sunt acolo, si in plus, Marea Britanie este foarte aproape de noi. Acum lucram in principal cu clienti din Statele Unite, insa e dificil din punct de vedere al diferentei de fus orar. Marea Britanie ar fi o piata mai buna pentru noi din punct de vedere al vanzarilor”, a mai spus Marius.

Pe o piata dominata de ferme de randare precum Rebusfarm, Fpx Render Farm sau Render Bucket, RenderStreet are toate avantajele competitive pentru a deveni unul dintre jucatorii principali. Si asta pentru ca proiectul lui Marius si Sorin a fost creat inca de la inceput pentru a se adapta cerintelor si nevoilor clientilor. “Avem o interfata prietenoasa, mai multe motoare de randare, oferim acces la o baza nelimitata de resurse, lucram in cloud si avem diferite modele de pret”, explica antreprenorul.

In prezent, cea mai mare parte a incasarilor RenderStreet vine de la clienti care utilizeaza serviciul on demand (adica platesc la ora sau la intervalul de timp necesar pentru o randare), insa compania are planuri diferite de tarifare si pentru artistii individuali sau pentru studenti. Fondatorii RenderStreet se finanteaza inca din fonduri proprii, insa gasirea unui investitor nu se afla in acest moment pe lista de prioritati. 

“O investitie ne-ar ajuta sa ne dezvoltam afacerea mai repede, dar in acest moment cautam un investor in mod pasiv”, mai spune Marius.

In ultimii doi ani, Marius si Sorin au rafinat produsul creat si au cautat in mod constant sa il imbunatateasca. Au participat in diferite programe de mentorat, precum Startup Spotlight, aceasta fiind una dintre metodele prin care au reusit sa ia pulsul comunitatii si sa vada modul in care este perceput produsul lor. In plus, au beneficiat de sfaturile specialistilor si au invatat cum pot dezvolta o afacere de succes.

“Ne numaram printre putinii finalisti ai Startup Spotlight (daca nu chiar singurii) care au participat de doua ori in program. Prima data am fost inclusi in 2012, cand produsul era in faza de testare beta, iar a doua oara a fost in 2013 cand lansasem deja produsul si aveam clienti (in plus, achizitionasera un competitor din SUA, BlenderRenders – n.red.”). La a doua incercare investitorii au fost clar mult mai interesati de noi”, isi aminteste Marius Iatan. 

Participarea la Startup Spotlight in diverse stadii de dezvoltare a produsului a venit la pachet cu abordari si beneficii diferite. La inceput au invatat cum sa faca un pitch si au participat la sesiuni de mentorat extrem de utile. “Am beneficiat de feedback si am gasit conexiuni importante. In primul an l-am intalnit pe Zoli Herczeg, care lucra in acel moment pentru Microsoft, si am ajuns sa fim implicati in programul BizSpark, apoi in Azure 60k”.

In 2013 aveau deja un numar semnificativ de clienti, precum si venituri stabile. Insa sesiunile de mentorat au fost mai folositoare, aducandu-le o noua perspectiva din punct de vedere al modului in care sa-si abordeze clientii, sa-si prezinte produsul, sa-si structureze oferta de servicii si sa foloseasca social media pentru a se face cunoscuti. Totodata au invatat sa-si asume roluri diferite in firma. 

“La inceput, atat eu cat si Sorin codam si ne ocupam impreuna de conducerea startup-ului. Abia apoi ne-am separat atributiile. El a ramas pe partea tehnica, iar eu m-am implicat mai mult in dezvoltarea afacerii”, povesteste Marius.

Acum fondatorii RenderStreet sunt interesati de gasirea unor parteneriate, mai ales cu firmele din zona de cloud, dar si cu oameni din industria de efecte speciale. Iar dezvoltarea pe piata britanica ar putea fi exact ceea ce au nevoie. Noi putem doar sa le urmarim in continuare povestea. Este in plin proces de randare.   

RenderStreet a participat la Startup Spotlight, competitie si program de mentorat cu premii de 20.000 USD adresat celor mai bune 32 de startup-uri early stage din Europa Centrala si de Est. 35% dintre participanti au incheiat deal-uri ca urmare a participarii in program (rezultatele acestora sunt disponibile in raportul de evaluare al celor trei editii organizate pana acum de echipa How to Web). 

Urmatoarea poveste de succes poti fi tu! Daca esti fondatorul unui startup in cautare de investitii, parteneriate de distributie, expunere media si conexiuni valoroase in industrie, aplica pana pe 30 octombrie!

Share articol: