Unele aplicatii sunt descarcate de milioane de ori, atat pe TV cat si pe mobil, in timp ce altele sunt condamnate la uitare inca de la lansare. Stii ce face diferenta?
Acum exista o aplicatie pentru orice, iar daca a mai ramas un lucru neacoperit, nu va faceti griji. Se va inventa un app si pentru asa ceva, cat de curand. Avem de toate, de la jocuri 3D la aplicatii care monitorizeaza bataile inimii sau zgomotele bebelusilor. Si platformele pe care apar sunt la fel de variate, de la Android sau iOS pana la Smart TV-uri.
E si cauza normala pentru care majoritatea startup-urilor iau in considerare o aplicatie drept punct de plecare, indiferent ca vorbim de universul mobil sau nu. Din pacate, multe afaceri “tinere” esueaza, fara ca antreprenorii sa inteleaga unde au gresit. Un antreprenor din Argentina, cu background serios in spate, dezvaluie pentru Forbes secretul succesului.
Potrivit lui Diego Meller, peste 90% din totalul instalarilor e generat de doar 10% din numarul aplicatiilor. Cifrele sunt amenintatoare pentru orice newcomer. Indiferent de cat de geniala ar fi ideea ta, cel mai probabil doar cativa oameni vor descoperi si instala aplicatia respectiva. Tocmai aici isi intra markting-ul in rol, dar sa luam totul de la inceput.
INDREAPTA-TE SPRE NISE
Visul oricarui developer e sa ajunga in Top 10 mondial, dar asta se intampla in mai putin de 1% din cazuri. Pentru cei 99% dintre programatori, o nisa bine determinata ar putea insemna un pas inainte, uneori chiar mai usor de monetizat. Sau poti lua in considerare si pietele locale. Esti roman, dezvolta aplicatii locale pentru romani. Aplicatiile locale de stiri, vreme, programe tv, continut video sau informatii utile pot fi un punct de plecare.
CREAZA O APLICATIE EXCELENTA
Aplicatiile bune fac un singur lucru, la care exceleaza. E important ca aplicatia ta sa fie originala, sa rezolve o problema, sa distreze sau sa imbunatateasca modul in care interactionam cu gadgetul respectiv. Exemple sunt multe, pornind de la Roku si pana la DailyBurn. Daca ideea e buna, urmatorii pasi vor fi mult mai usori.
ASIGURA-TE CA VA DEVENI VIRALA
O aplicatie nu are nevoie doar sa fie perfecta ca programare si functionalitate. Trebuie sa aduca si ceva nou, sau sa satisfaca nevoile publicului. Tocmai de aceea trebuie sa iei in considerare si o componenta sau o functie care sa dea aplicatiei tale potentialul viral. Un user caruia ii va placea aplicatia ta poate atrage si alti utilizatori, nu? Mai e nevoie sa amintim succesul Angry Birds sau Skype?
DAR DELEGA PROGRAMAREA CUIVA CARE SE PRICEPE
Ai o idee geniala, dar vrei sa reduci costurile cat mai mult posibil. Daca nu esti deja expert in programare ai doua solutii. Prima: sa te pui pe invatat. Java, Eclipse, SDK-uri, API-uri, Visual Editor, debuggere si emulatoare sunt doar abc-ul hatisului de cod prin care trebuie sa treci. Urmeaza nopti nedormite in care te chinui sa scapi de acel bug suparator, sau te gandesti cum sa rezolvi problemele de securitate, sa oferi mai mult usability sau ce facilitati vei implementa in urmatorul update. Multi antreprenori incearca asta, cand ar fi mult mai ieftin si mai eficient sa delege programarea altcuiva, in ciuda costurilor suplimentare. Prin outsourcing, nu doar ca apliatia ta va fi codata de un specialist, care ar putea rezolva diversele probleme mult mai usor, dar castigi o gramada de timp pe care-l poti folosi de exemplu pentru marketing.
PROMOVEAZA-TI APLICATIA
Asigura-te ca ai un buget pentru marketing si promovare. E important sa poti atrage mai intai un prim lot de useri care sa testeze aplicatia, sa iti raporteze primele bug-uri dar care sa te si faca sa intelegi valoarea fiecarui utilizator. Abia dupa acest pas poti concepe o strategie complexa de comunicare si poti da startul unor campanii de promovare
DAR LASA-I PE EXPERTI SA SE OCUPE
Spre deosebire de media clasice, unde totul e pus la punct si chiar de web, aplicatiile reprezinta o adevarata provocare. Daca pe smartphone-uri sau tablete lucrurile au inceput sa se mai aseze putin, in ceea ce priveste smart tv-urile piata e relativ noua. Bineinteles, mai mult de jumatate din produsele dedicate televizoarelor inteligente au migrat de pe platforme precum Android sau iOS. vorbim de un mediu diferit, cu provocari diferite. De accea, un specialist va sti mai bine decat tine cum sa structureze o buna campanie de comunicare si sa iti aduca numarul dorit de useri.
MASOARA TOT
Foloseste instrumente prin care poti urmari tot ce se intampla in aplicatia ta. Urmareste ce fac oamenii, ce folosesc, unde dau click-uri, pe ce sectiuni intra, de unde vine traficul si ce surse aduc cei mai multi useri. Dar nu-i de ajuns! Datele obtinute vor fi inutile daca nu actionezi in consecinta. Asta inseamna sa tii seama de feedback-ul userilor si sa iti imbunatatesti mereu aplicatia.
OFERA APLICATIA GRATIS!
Conform unui studiu realizat de compania de analiza Flurry, pretul mediu al unei aplicatii a scazut semnficativ in ultimii 4 ani, in vreme ce numarul aplicatiilor gratis si sustinute de reclame e in crestere. De fapt, peste 90% din totalul aplicatiilor intra in ultima categorie. Explicatia e simpla: pentru majoritatea oamenilor, diferenta intre 0 euro si 0,99 euro e ENORMA. Fii linistit, insa! Chiar si o aplicatie gratis iti poate aduce bani. Poti vinde si o varianta premium, poti oferii functii sau avantaje contra cost, poti vinde reclama sau poti copia modelul de succes implementat de WhatsApp: oferi aplicatia tuturor indeajuns de mult timp incat sa o indrageasca, apoi, dupa o anumita perioada, le ceri sa plateasca un abonament modic. Sumele mici vor deveni uriase datorita numarului mare de utilizatori.
Dezvoltarea unei aplicatii nu e in niciun caz simpla. Insa ideea de la care pornesti e doar primul pas si, de obicei, chiar cel mai usor. Implementarea ei, executia, consecventa si promovarea sunt etapele care diferentiaza de cele mai multe ori un esec de reusita unui developer.