Inventatorul s-a inspirat din intalnirea cu un...crab!
Pentru a zbura, un avion are nevoie de patru forte care sa fie in echilibru: tractiunea, greutatea, rezistenta la inaintare si portanta. Cum aerul e doar un mediu, iar trei sferturi din suprafata Pamantului a acoperita cu apa, inginerul Graham Hawkes s-a gandit ca poate aplica aceleasi principii si in mediul acvatic.
Cum arata calculatorul care nu consuma deloc curent, pe portalul Smart Nation de la UPC.
In timp ce facea teste cu un robot submersibil, care se deplasa pe fundul oceanului, Hawkes a dat peste un crustaceu cu mult curaj, care a inceput sa atace “intrusul”. “Nu ma puteam abtine sa nu rad”, a marturisit inginerul, care a fost apoi lovit de un moment de inspiratie. “Crabul se misca gresit. Se deplasa pe un singur plan, pe fundul oceanului. La fel facea si robotul meu. Pestii se pot deplasa in trei dimensiuni. Si eu si crabul greseam”, si-a dat seama Hawkes.
Inspirat de crustaceul razboinic si de miscarile pestilor, Hawkes a proiectat si construit un avion subacvatic. DeepFlight Super Falcon e un vehicul submersibil care se deplaseaza prin apa la fel ca un avion si nu ca un submarin. Acestea se folosesc de apa precum un balast pentru a urca sau a cobori, la fel cum un balon cu aer cald din care arunci sacii cu nisip urca in aer.
In schimb, “avionul” lui Hawkes se foloseste de aripi si un motor turbojet care dezvolta 226 kg forta pentru a se deplasa la fel cum niciun submarin nu ar putea reusi. DeepFlight Super Falcon poate face looping-uri, tonouri sau poate tasni spre suprafata perfect vertical, la fel ca o racheta. La asta contribuie si designul asemanator cu cel al unui avion de vanatoare.
Hawkes a avut acest vis de multi ani. Totul a inceput in 1995, in garajul sau. 10 ani mai tarziu, s-a asociat cu aventurierul Steve Fossett pentru a crea un submarin individual care sa poata ajunge in cel mai adanc punct din ocean, Challenger Deep (11,034 m). Totul s-a destramat in 2007, dupa ce Fossett si-a pierdut viata intr-un accident.
Primul test al Super Falcon a avut loc in 2009 si s-a terminat repede, dupa ce avionul a ramas incurcat in vegetatia subacvatica si a fost nevoie de interventia unui scafandru. Super Falcon a mai avut cateva probleme. In timpul unor cascadorii i s-au rupt elicea si carma. Avionul poate atinge o viteza intre 2-6 noduri sub apa (3,7-11 km/h), poate opera la adancimi de 300 de metri, poate cobori cu o viteza de 61 metri pe minut si poate urca de doua ori mai repede, cu 121 de metri pe minut.