PARTEA I | In asteptarea noului iPhone, StirileProTV.ro incearca sa afle care sunt surprizele pe care Apple le pregateste si care sunt noile directii pe care gigantul american trebuie sa le ia ca sa ramana lider pe segmentul telefoanelor premium.

iPhone 6 a fost deja vazut in sute de fotografii neoficiale, a fost comparat cu vechiul deja iPhone 5S si reprezinta un pariu de mari dimensiuni pentru Apple.

Am stat de vorba cu Horace Dediu, un roman de nationalitate americana, stabilit in Finlanda, recunoscut de Guardian si Forbes drept unul dintre principalii analistii de pe piata in ceea ce priveste strategia de afaceri a celor de la Apple.

Horace Dediu scrie pentru Harvard Business Review Blog, iar dupa ce a fost analist pentru Nokia si angajat al diviziei Research in Motion la Microsoft, in 2010 a lansat proiectul personal Asymco.

Astazi, Stirileprotv.ro va prezinta prima parte a interviului cu Horace Dediu. Ce spune despre noutatile pe care Apple le-ar aduce alaturi de iPhone 6 si care este pozitia concurentei in acest moment.

CE ADUCE NOU IPHONE 6

Din cate stim pana acum, Apple va lansa un iPhone cu un ecran mai mare, la mult timp dupa rivalii de pe piata. Multi asteptau ca aceasta decizie sa vina acum cativa ani, dar nu s-a intamplat. E Apple cu un pas in urma si face aceasta mutare fortati de concurenta cu producatorii Android si Windows Phone?

Horace Dediu: Sa faci telefoane cu ecrane mai mari este mai usor decat sa faci telefoane mici. In primul rand pentru ca miniaturizarea a fost mereu cea mai mare provocare a inginerilor si, in al doilea rand, pentru ca un telefon mai mic va avea o baterie mai mica, ceea ce face ca eficientizarea sa fie mult mai importanta. Cu cat este mai mare telefonul, cu atat este mai simplu.

Al doilea motiv pentru care mai mic este mai valoros e pentru ca e mai usor de transportat si folosit. Telefoanele mari nu pot fi puse in buzunare si nu pot fi folosite cu o singura mana. In istorie, reducerea dimensiunilor a fost cea mai consistenta masura de performanta si cea mai rasplatita. De obicei, cele mai mici si exceptionale imbunatatiri in dimensiuni au dat si cele mai mari preturi si profituri. Au fost nise de dispozitive portabile de dimensiuni mai mari, dar ele sunt bucati mici din piata. Daca Apple va introduce un dispozitiv mai mare, sper ca va putea sa rezolve problemele de utilizare si sa-l faca atractiv pentru o piata larga.

La ce va asteptati de la viitorul iPhone 6?

Ma astept sa ruleze cel mai nou iOS si, impreuna cu noile aplicatii pe care dezvoltatorii le vor face, sa aiba cel mai mare impact in vietile utilizatorilor.

Imi imaginez ca va avea un sistem de monitorizare a sanatatii, iar automatizarea locuintei va deveni o noua franciza. Normal, iOS 8 va rula si pe iPhone-uri mai vechi, dar va merge mai bine pe noul iPhone si va integra mai usor serviciile.

Ce greseli din propria experienta sau din cea a competitiei trebuie sa evite Apple sa repede odata cu noul model?

Cea mai mare provocare este sa se miste rapid la scara larga. Compania a reusit sa ajunga de la zero telefoane pe an la sute de milioane. Este foarte bine, dar exista frustrare in piata pentru ca mereu trebuie sa astepti un an pentru imbunatatiri majore. Ciclul inovatiei la Apple ramane la un an.

As vrea sa fie mai rapid, dar chiar si in ritmul asta e prea rapid pentru unii. In cazul unor servicii precum hartile, iCloud, iWork, care sunt independente ca hardware, in majoritatea cazurilor, viteza este esentiala.

CUM FACE APPLE BANI

iPhone este cel mai scump smartphone de pe piata, cel putin in Romania. De unde vin profiturile Apple in realitate, din produse sau din servicii, precum iTunes, App Store? In aceasta ordine de idei, care ar fi pasul urmator pentru ei, produse revolutionare sau servicii mai largi?

Raspunsul la intrebarea de unde o companie isi scoate profitul este dat cel mai bine intreband de unde vine cea mai mare valoare. In cazul unei masini, spre exemplu, poti spune ca valoarea sa consta in faptul ca ii ajuta pe oameni sa fie in mai multe locuri pe parcursul unei zile. Diferentierea unei masini fata de o alta masina sta in abordari. Nicio companie nu poate scoate profit daca nu reuseste sa gaseasca unghiul de abordare.

Pentru o companie precum Apple, trebuie sa intrebam cat de valoroasa este pentru consumatori experienta de utilizare si cat ar fi dispusi sa plateasca pentru ea. Ipoteza mea este ca valoarea brandului sta in a face viata cuiva un pic mai simpla. Aici concureaza Apple.

Desigur, unii nu vor sa plateasca pentru o viata mai simpla, iar altii chiar vor sa aiba o viata mai complicata. Propunerea Apple de a face viata mai simpla, contra cost, nu este acceptata de unii, care considera ca asa este ok pentru ei. Pentru unii insa, merita sa plateasca pentru comfort, productivitate si liniste. Motivul pentru care Apple a castigat un statut premium in fata competitiei este pentru ca valoarea propunerii concurentei este ori slaba, ori inexistenta. Competitorii se intrec in a complica viata.

Ati lucrat la Nokia. Plecand de aici, cum vedeti intelegerea cu Microsoft, viitorul Windows Phone si brandul Lumia?

Este o poveste lunga. Nu prea pot sa schimb nimic acum, dar ceea ce pot spune este ca Microsoft intelege ca trebuie sa devina o companie cu un sistem integrat si nu un distribuitor de componente. Si pentru Nokia a fost la fel de evident, de aici si nevoia de a fuziona.

Ati lucrat si cu RIM. Mai au capacitatea de a inova?

Poate, dar scara conteaza. RIM si HTC s-ar putea sa nu mai aiba timp sa creasca.

Credeti in succesul proiectului "phoneblocks" de la Motorola?

Numai oamenii care vor vieti mai complicate vor sta sa-si construiasca singuri produsele. Sunt asemenea oameni, copiii spre exemplu, dar ei nu sunt dispusi sa plateasca multi ca sa se complice. Piata pentru produse atat de complexe este mica.

CAT COSTA INFORMATIA PERSONALA

Daca as dori sa-i vand cuiva informatia mea personala, imaginandu-mi ca nicio companie mare nu o detine deja, care ar fi pretul corect?

Pretul pentru informatia personala va fi selectat prin licitatie. Tu decizi daca vrei sa isi pui un pret sau sa il lasi pe cel care plateste cel mai mare pret sa castige. Astazi, majoritatea si-ar da informatia personala gratuit. Dar asta nu va dura mult, iar consumatorii vor intelege cat valoreaza cu timpul.

Cititi miercuri, 18 iunie, pe www.stirileprotv.ro partea a doua a interviului cu Horace Dediu, despre cel mai mare secret de la Apple in acest moment si adevarul despre "mitul Steve Jobs"

Autor: Catalin Andrei, [email protected]

Share articol: