Romanii se documenteaza inainte sa isi cumpere un smartphone
Romanii sunt fruntasi la cumpararea de smartphone-uri (telefoane inteligente) de pe internet, dupa ce se informeaza online, depasind ca pondere britanicii, belgienii si rusii, potrivit unui studiu GfK realizat pe cele patru piete, iar procesul de cumparare dureaza cel mai putin, respectiv 15 zile.
Putin peste jumatate (55%) dintre romanii care cauta informatii pe internet despre un smartphone fac achizitia online, vizitand in medie 8 site-uri, pentru care aloca in parte 7,8 minute, se arata intr-un comunicat GfK, citat de Mediafax.
Acestia sunt urmati de britanici, care cumpara online produsul in proportie de 42,5%, dupa ce au vizitat 9 site-uri, cu un timp alocat de 7,7 minute fiecaruia. Belgienii analizeaza informatii de pe circa 21 de site-uri, unde petrec 2,5 minute pe fiecare, dar sub o treime (32%) achizitioneaza in final online.
Rusii se situeaza la polul opus fata de romani in ceea ce priveste cumparaturile de pe internet, doar 19% optand pentru aceasta metoda. Ei cauta date, in medie, pe 7 site-uri, cu cira 3,4 minute dedicate fiecaruia.
"In general, cumparatorii din Marea Britanie si Romania au un comportament similar, petrecand mai mult timp pe mai putine site-uri. In contrast, belgienii iau in considerare mult mai multe site-uri in cautarile lor decat cumparatorii din celelalte trei piete, pentru ca sunt interesati sa gaseasca cel mai bun pret, in timp ce pentru rusi procesul de informare online este mai putin intens si variat", explica cercetatorii de la GfK.
Pe de alta parte, romanii au cel mai mic procent de cautare a informatiilor online in vederea achizitiei de telefoane inteligente, de doar 77%, comparativ cu 86% in cazul britanicilor, 92% la belgieni si 95% la rusi.
Cei care vor sa-si cumpere un smartphone se informeaza in general online, insa cumpara din magazine (offline) pentru ca simt nevoia sa atinga produsul, sa-l testeze, sa verifice informatiile gasite pe site-uri, dar si din cauza neincrederii in platile electronice si pentru a evita costul si timpul de livrare.
Timpul dedicat pentru informarea online variaza de la 24 de minute in cazul rusilor, la 52 minute pentru belgieni, 63 minute pentru romani si 70 de minute pentru britanici, cautarile fiind extinse pe durata a mai multor zile. Achizitia efectiva este facuta cel mai rapid de romani (in 15 zile) si dureaza cel mai mult la britanici, care aloca 41 de zile pana la cumpararea produsului.
Cumparatorii iau cel mai mult in considerare informatiile de pe site-urile producatorilor si opetatorilor de telefonie, dar si de pe cele de comparare a preturilor, punand accent mai redus pe opiniile exprimate pe retelele de socializare cu privire la modelele respective de smartphone-uri, exceptie facand cumparatorii de iPhone.
Retelele de socializare au inca un rol redus in influentarea procesului de cumparare a unui produs, desi inregistreaza un trend ascendent, cel mai mare procent de utilizare a acestora revenind belgienilor, cu 22%, iar cel mai mic rusilor, cu 6%. Romanii au urilizat social media in proportie de 8%, iar britanicii de 14%.
"Consumatorii comuta usor intre mediile virtuale de informare si cele fizice de mai multe ori in timpul cautarilor lor. Astfel, profita de cea mai buna oferta, indiferent daca aceasta se gaseste pe un site de comert electronic sau intr-un magazin offline. De aceea, procesul de intelegere a comportamentului consumatorilor devine din ce in ce mai provocator, in special in ceea ce priveste segmentarea consumatorilor si identificarea diferitelor tipologii ale acestora", precizeaza reprezentantii companiei de cercetare de piata GfK.