Pe măsură ce încep să apară din ce în ce mai multe zvonuri referitoare la noile flagship-uri Huawei – seria P40 Pro, ies la suprafață și informații referitoare la sistemul de operare propriu dezvoltat de chinezi, pentru a suplini lipsa funcționalităților Google.
HarmonyOS a fost configurat pentru a funcționa pe o gamă largă de device-uri smart, de la televizoare, la ceasuri inteligente, headset-uri VR – însă până acum pare destul de clar că nu îl vom vedea pe telefoane mobile, adică exact acolo unde există cea mai mare problem. Huawei va merge în continuare pe Android pentru smartphone-urile companiei, cel puțin deocamdată, iar asta înseamnă că se păstrează și legătura cu aplicațiile Google. De asemenea, asta înseamnă și că nu mai este mult timp pentru ca Huawei să evite lansarea Mate 30, așteptat să sosească fără funcționalitățile oferite de americani.
Pe 9 decembrie, Wang Chenglu, directorul diviziei consumer, a confirmat că Huawei va miza în continuare pe Android, iar asta înseamnă că, în ciuda situației tensionate dintre chinezi și americani, gigantul tech vrea să revină pe piață în termenii obișnuiți, iar asta extrem de rapid.
Referitor la scenariile posibile, Huawei se poate orienta fie spre dezvoltarea HarmonyOS, în așa fel încât acesta să fie potrivit pentru dispozitive mobile, fie spre înlocuireae layerului GMS cu un layer propriu – HMS. În orice formulă, e nevoie de o alternativă la Google Maps, la Gmail și search și, mai mult decât atât, de un app store de încredere, capabil să ofere toate serviciile necesare, cu întreaga protecție de care e nevoie.
Dintre cele două opțiuni, se pare că HarmonyOS se dovedește a fi extrem de dificil de implementat pentru telefoane mobile, în primul rând pentru că întreaga structură a codului are o arhitectură complet diferită, fiind gândită ca o platformă IoT pentru mai multe tipuri de dispozitive inteligente, iar focusul este pe reducerea latenței, nu pe adăugarea de complexitate pentru experiența de navigare. De fapt, și liderii Huawei au fost destul de deschiși cu privire la acest aspect de-a lungul timpului, însă încă speră că se poate face ceva pentru optimizarea mobile.
Așadar, mai rămâne varianta Huawei Mobile Services, care să fie o alternativă la Google, reducând impactul schimbării pentru cei care se vor confrunta cu trecerea la soluțiile proprii ale chinezilor. Aceasta este mult mai realistă, dar are și multe provocări. În primul rând, necesită, așa cum am menționat, o alternativă la Play Store, un ecosistem de developeri care să gireze aceste modificări.
Oricum ar fi, planul B nu ajunge nici pe departe să regleze lucrurile, așa că Huawei adoptă tactica tăcerii – nu atacă în niciun fel Google, nu discută prea mult despre situație și se pare că strategia ar începe să funcționeze. Autoritățile americane au început deja să emită licențe companiilor din SUA pentru ca acestea să-și poată relua colaborarea cu Huawei.
Estimările analiștilor, citate de Forbes, arată că, cel mai probabil, în 2020 cele două companii își vor relua relațiile comerciale consacrate, deși cu ceva mai multe restricții și limitări.