Una dintre primele reguli ale călătoriei cu avionul este setarea telefonului pe „Mod Avion”. Această normă avea mult mai mult sens în trecut, însă, tehnologia a avansat foarte mult.
Navigația și comunicarea în aviație se bazează pe serviciile radio, care au fost coordonate pentru a minimiza interferențele încă din anii 1920.
Tehnologia digitală utilizată în prezent este mult mai avansată decât unele dintre tehnologiile analogice mai vechi pe care le foloseam chiar și în urmă cu 60 de ani. Cercetările au arătat că dispozitivele electronice personale pot emite un semnal în aceeași bandă de frecvențe ca și sistemele de comunicații și navigație ale aeronavei, creând ceea ce se numește interferență electromagnetică.
Dar în 1992, Autoritatea Federală a Aviației din SUA și Boeing, în cadrul unui studiu independent, au investigat utilizarea dispozitivelor electronice în cazul interferențelor cu aeronavele și nu au constatat nicio problemă cu computerele sau alte dispozitive electronice personale în timpul fazelor necritice ale zborului - adică decolarea și aterizarea. De asemenea, Comisia Federală pentru Comunicații din SUA a început să creeze lățimi de bandă de frecvență rezervate pentru diferite utilizări, astfel încât acestea să nu interfereze între ele. Guvernele din întreaga lume au dezvoltat aceleași strategii și politici pentru a preveni problemele de interferență cu aviația. În UE, dispozitivele electronice au fost autorizate să rămână pornite încă din 2014.
Atunci de ce, având în vedere aceste standarde globale, industria aviatică a continuat să interzică utilizarea telefoanelor mobile? Una dintre probleme constă în ceva la care poate nu vă așteptați - interferențele la sol.
Rețelele wireless sunt conectate printr-o serie de turnuri, iar acestea ar putea deveni supraîncărcate dacă pasagerii care zboară deasupra lor își folosesc cu toții telefoanele.
Când vine vorba despre rețelele mobile, cea mai mare schimbare din ultimii ani este trecerea la un nou standard. Actualele rețele wireless 5G - dezirabile pentru viteza mai mare de transfer de date - au provocat îngrijorare pentru mulți din industria aviatică.
Lățimea de bandă a frecvențelor radio este limitată, dar noi încă încercăm să adăugăm tot mai multe dispozitive conectate la aceasta. Industria aviației atrage atenția că spectrul de lățime de bandă al rețelelor wireless 5G este remarcabil de aproape de spectrul de lățime de bandă rezervat aviației, ceea ce poate provoca interferențe cu sistemele de navigație din apropierea aeroporturilor care ajută la aterizarea aeronavei.
Operatorii direcțiilor de aeroporturi din Australia și SUA au exprimat preocupări legate de siguranța aviației în raport cu implementarea 5G, însă se pare că aceasta s-a desfășurat fără astfel de probleme în Uniunea Europeană. În orice caz, este prudentă limitarea utilizării telefoanelor mobile în avioane până când problemele legate de 5G sunt rezolvate.
În concluzie, utilizarea telefoanelor în timpul zborului nu afectează în prezent capacitatea de operare a aeronavei. Cu toate acestea, tehnologia 5G se apropie de lățimea de bandă radio a sistemelor de navigație a aeronavelor, așa că vom avea nevoie de mai multe cercetări pentru a ne lămuri cât de mult interferează rețelele 5G cu navigația aeronavelor și ce se poate întâmpla în viitor.
__________________________________________________________________________________________________
Urmăriți emisiunile preferate pe protvplus.ro: