Astronomii au descoperit ceea ce ar putea fi cel mai strălucitor obiect din univers, un quasar cu o gaură neagră în centrul său, care crește atât de repede încât înghite echivalentul unui soare pe zi.

Quasarul strălucește de 500 de trilioane de ori mai puternic decât soarele nostru. Gaura neagră ce alimentează acest quasar îndepărtat este de peste 17 miliarde de ori mai mare decât soarele nostru, a arătat o echipă condusă de Australia, în jurnalul Nature Astronomy.

Discul care se rotește în jurul găurii negre a quasarului este ca un uragan cosmic. „Acest quasar este cel mai violent loc pe care îl cunoaștem în univers”, a spus autorul principal al cercetării, Christian Wolf, de la Universitatea Națională Australiană.

Observatorul European de Sud a observat obiectul, numit J0529-4351, în timpul unei cercetări a cerului din 1980, dar astronomii au crezut că este o stea. Nu a fost identificat ca un quasar – nucleul extrem de activ și luminos al unei galaxii – până anul trecut. Observațiile efectuate cu telescoape performante din Australia și din deșertul Atacama din Chile au reușit, însă, să-i descopere adevărata natură.

Aceste observații ulterioare și modelarea computerizată au determinat că quasarul înghite echivalentul a 370 de sori pe an - aproximativ unul pe zi. O analiză ulterioară arată că masa găurii negre este de 17 până la 19 miliarde de ori mai mare decât a soarelui nostru, potrivit echipei de astronomi. Sunt necesare, însă, mai multe observații pentru a înțelege rata sa de creștere.

Quasarul se află la 12 miliarde de ani lumină distanță și există încă din primele zile ale universului.