Crearea unei fotografii cu ajutorul inteligenței artificiale este similară cu procesul de încărcare a telefonului, ca efecte. 

Cercetătorii de la start-up-ul de inteligență artificială Hugging Face au colaborat cu Universitatea Carnegie Mellon și au descoperit că generarea unei imagini cu ajutorul inteligenței artificiale, fie că este vorba de crearea de imagini stock sau de fotografii realiste, are o amprentă de carbon echivalentă cu încărcarea unui smartphone. Cu toate acestea, cercetătorii au făcut o distincție importantă: generarea de text, fie că este vorba despre a crea o conversație cu un chatbot sau de a edita un text, necesită mult mai puțină energie decât generarea de fotografii. Cercetătorii cuantifică faptul că textul generat de AI consumă la fel de multă energie precum încărcarea unui smartphone până la nivelul de 16% dintr-o încărcare completă.

Studiul nu a analizat doar generarea de imagini și texte de către programele de învățare automată. Cercetătorii au examinat un total de 13 sarcini, de la rezumarea la clasificarea textului, și au măsurat cantitatea de dioxid de carbon produsă. Pentru ca studiul să fie corect și pentru ca seturile de date să fie diverse, cercetătorii au declarat că au efectuat experimentele pe 88 de modele diferite, folosind 30 de seturi de date. Pentru fiecare sarcină, cercetătorii au rulat 1.000 de solicitări în timp ce au adunat „codul de carbon" pentru a măsura atât energia consumată, cât și carbonul emis în timpul unui schimb.

Constatările evidențiază faptul că cele mai mari consumatoare de energie sunt sarcinile care solicită unui model de inteligență artificială să genereze conținut nou, fie că este vorba de generarea de text, rezumat, legende de imagini sau generare de imagini. Producerea imaginilor s-a clasat pe primul loc în ceea ce privește cantitatea de emisii produse, iar clasificarea textelor a fost cotată ca fiind sarcina cu cel mai mic consum de energie.

Volumul de emisii se poate acumula cu ușurință dacă luăm în considerare cât de populare și de accesibile au devenit modelele AI. ChatGPT e un exemplu bun - autorii studiului subliniază că, la momentul utilizării sale maxime, chatbotul OpenAI a avut peste 10 milioane de utilizatori pe zi. În prezent, are peste 100 de milioane de utilizatori activi lunar. 

Share articol: