Pavajele sunt peste tot în lumea modernă și acoperă circa 40% din suprafața orașelor americane. Iar unul dintre cele mai mari dezavantaje este acela că emit căldură. 

Acestea absorb radiațiile solare, încălzind mediul înconjurător. Fenomenul este o mare amenințare la adresa climei și a orașelor moderne, pentru că determină creșterea temperaturilor cu până la 13 grade Celsius și contribuie la amplificarea unor riscuri în materie de mediu și sănătate a populației.

Ca soluție la această problemă, cercetătorii de la MIT studiază acum o nouă suprafață pe care au denumit-o „pavaj care răcește”, ce reflectă mai multe radiații și emit mai puțină căldură decât suprafețele convenționale.

Un studiu recent detaliază felul în care pot fi implementate aceste pavaje. Ce au descoperit specialiștii este că, în Boston și Pheonix, temperaturile aerului au scăzut cu până la 1,7, respectiv 2,1 grade Celsius. Soluția ar determina și reducerea gazelor cu efect de seră, iar în unele orașe americane au fost deja realizate experimente de acest tip, cu toate că tehnologia nu este încă implementată pe scară largă.

„Putem găsi idei de pavaje prietenoase cu mediul din multiple perspective. Materialele mai deschisela culore, precum betonul și aliajele colorate sunt mai ofertante, iar actualele soluții pot fi transformate și ele prin straturi superioare cu proprietăți de reflexie mai mari”, a transmis Randolph Kirchain, cercetător implicat în proiect.

Totuși, pentru o înțelegere completă, beneficiile de mediu ale acestei soluții au fost analizate și dincolo de proprietățile materialelor folosite pentru pavarea străzilor.

Pentru a determina implementarea ideală a pavajelor care pot ajuta la răcire în Boston și Pheonix, cercetătorii au investigat impactul trecerii de la asfaltul convențional la trei opțiuni ecologice distincte: asfaltul cu proprietăți de reflexie, betonul și betonul cu proprietăți de reflexie.

Pentru a face acest lucru au cuplat o serie de simulări, pentru a modela clădirile și a le transforma în mii de cartiere ipotetice. Folosind acest date, au antrenat un model de rețea neurală pentru a preveni impactul, pe baza caracteristicilor clădirii și ale cartierului. Prin acest tool a fost posibil să estimeze ce efect ar pavajul care răcește asupra drumurilor și a sutelor de mii de locuințe și Boston și Pheonix. O primă descoperire pe care au făcut-o a fost aceea că materialele ideale variază și în funcție de specificul orașului.

„Un beneficiu universal a fost diminuarea impactului reflexiilor dăunătoare, mai ales în zonele care au clădiri mai mici, mai puțin aglomerate”, au spus cercetătorii. „Deși schimbările climatice au un efecte uneori chiar contradictorii, concluziile noastre sunt foarte clare: pavajele care răcesc ar putea oferi beneficii imense în combaterea încălzirii globale”, au adăugat aceștia. 

__________________________________________________________________________________________________

Urmăriți emisiunile preferate pe protvplus.ro:

Share articol: