Aromele specifice ale mirosului uman ar putea fi colectate într-o zi din locuri precum locurile crimelor și zonele de testare COVID.

Mirosul unei persoane este un produs complex, influențat de mulți factori, inclusiv de genetică. Cercetătorii cred că un anumit grup de gene, procesul de histocompatibilitate, joacă un rol important în producerea mirosului. Aceste gene sunt implicate în răspunsul imunitar al organismului și se crede că influențează mirosul corporal prin „codificarea” producției de proteine și substanțe chimice specifice.

Dar mirosul dumneavoastră nu rămâne neschimbat după ce este produs de corp. Pe măsură ce transpirația, uleiurile și alte secreții ajung la suprafața pielii, microbii descompun și transformă acești compuși, schimbând și adăugând arome care alcătuiesc mirosul unei persoane. Acest melanj poate fi folosit pentru a urmări, localiza sau identifica o anumită persoană, precum și pentru a distinge între persoanele sănătoase și cele nesănătoase.

Astfel aceste mirosuri pot transmite o abundență de informații atât pentru cercetătorii criminaliști, cât și pentru furnizorii de servicii medicale.

Având în vedere că există atât de mulți factori care influențează mirosul unei anumite persoane, mirosul corporal poate fi folosit drept o caracteristică de identificare. Câinii care caută un suspect pot trece peste toate celelalte mirosuri pe care le întâlnesc pentru a urmări o dâră lăsată în urmă de persoana pe care o urmăresc. Această practică se bazează pe presupunerea că mirosul fiecărei persoane este suficient de distinct pentru a putea fi diferențiat de cel al altor persoane.

Cercetătorii au studiat potențialul de detectare a mirosului uman timp de peste trei decenii. Un experiment din 1988 a demonstrat că un câine poate distinge gemenii identici care trăiesc separat și care au fost expuși la condiții de mediu diferite doar prin mirosul lor. Aceasta este o performanță care nu ar putea fi realizată cu ajutorul probelor ADN, deoarece gemenii identici au același cod genetic.

Domeniul analizei mirosului uman s-a extins de-a lungul anilor pentru a studia în continuare compoziția lui și modul în care acesta poate fi folosit ca o formă de probă criminalistică. Cercetătorii au observat diferențe în compoziția mirosului uman care pot fi clasificate în funcție de sex, gen, rasă și etnie. Studiul realizat de echipa de cercetare în 2017 pe 105 participanți a constatat că anumite combinații specifice a 15 compuși organici volatili colectați de pe mâinile oamenilor pot face distincția între rasă și etnie cu o precizie de 72% pentru albi, 82% pentru asiaticii de est și 67% pentru hispanici. Pe baza unei combinații de 13 compuși, participanții puteau fi deosebiți ca fiind de sex masculin sau feminin cu o acuratețe globală de 80%.

Cercetarea în domeniul mirosurilor continuă să ofere informații despre boli. Printre exemplele bine cunoscute de utilizare a mirosului în evaluările medicale se numără câinii de alertă pentru convulsii și diabet zaharat. Acești câini le pot da timp celor pe care îi însoțesc să se pregătească pentru o criză iminentă sau îi pot anunța când trebuie să își ajusteze nivelul de glucoză din sânge.

În timp ce acești câini lucrează adesea cu un singur pacient despre care se știe că are o afecțiune ce necesită o monitorizare atentă, câinii, antrenați pentru asta, pot indica, de asemenea, dacă cineva este bolnav. De exemplu, cercetătorii au demonstrat că pot fi dresați câini pentru a detecta cancerul la oameni. De asemenea, câinii au fost dresați să detecteze infecțiile COVID-19 cu o rată de precizie de 90%.

___________________________________________________________________________________________________