Inteligența artificială (AI) poate fi antrenată să vadă detalii din imagini care scapă ochiului uman. Acum, o rețea neuronală de inteligență artificială a identificat în cadrul unei analize ceva neobișnuit la un chip dintr-o pictură a lui Rafael: acesta nu a fost de fapt pictat de faimosul artist.

Chipul aparține Sfântului Iosif și este vizibil în partea din stânga sus a tabloului cunoscut sub numele de Madonna della Rosa. De fapt, cercetătorii au dezbătut mult timp dacă tabloul este sau nu un original al lui Rafael. Deși este nevoie de multiple dovezi pentru a concluziona proveniența unei opere de artă, o nouă metodă de analiză bazată pe un algoritm de inteligență artificială a dat dreptate celor care cred că cel puțin unele dintre tușe au fost realizate de mâna unui alt artist.

Cercetători din Marea Britanie și SUA au dezvoltat un algoritm de analiză personalizat pe baza operelor despre care știm că sunt rezultatul muncii maestrului italian.

„Cu ajutorul analizei profunde a caracteristicilor, am folosit imagini ale unor picturi confirmate ca aparținându-i lui Rafael pentru a antrena computerul să recunoască stilul său la un grad foarte detaliat, de la tușele de pensulă, paleta de culori, realizarea umbrelor și fiecare aspect al lucrării", a declarat pentru Science Alert matematicianul și informaticianul Hassan Ugail de la Universitatea Bradford din Marea Britanie. „Computerul vede mult mai profund decât ochiul uman, la nivel microscopic. "

Procesele de învățare automată trebuie de obicei să fie antrenate pe un corp vast de exemple, ceea ce nu este întotdeauna posibil atunci când este vorba despre opera de o viață a unui singur artist. În acest caz, echipa a modificat o arhitectură antrenată anterior și dezvoltată de Microsoft, numită ResNet50, cuplată cu o tehnică tradițională de învățare automată numită Support Vector Machine.

Metoda s-a dovedit anterior a avea un nivel de acuratețe de 98% atunci când vine vorba despre identificarea picturilor lui Raphael. De obicei, este antrenată pe imagini întregi, dar în acest caz, echipa i-a cerut să analizeze și fețe individuale.

În timp ce Madona, Pruncul și Sfântul Ioan apar ca fiind creați de mâna lui Rafael, nu același lucru se întâmplă în cazul Sfântului Iosif. Cercetătorii notează că, în dezbaterile anterioare cu privire la autenticitatea picturii, s-a considerat că fața Sfântului Iosif a fost mai puțin bine realizată decât celelalte din cadru.

„Când am testat lucrarea della Rosa ca întreg, rezultatele nu au fost concludente", spune Ugail. „Așa că apoi am testat părțile individuale și, în timp ce restul tabloului a fost confirmat ca fiind Rafael, fața lui Iosif a ieșit ca fiind cel mai probabil să nu fi fost realizată de acesta."

Giulio Romano, unul dintre elevii lui Raphael, ar fi putut fi responsabil pentru cel de-al patrulea chip, dar acest lucru nu este deloc sigur. Este un alt exemplu de tehnologie modernă care dezvăluie secretele picturilor clasice - de data aceasta cu ajutorul inteligenței artificiale.

Madonna della Rosa a fost pictată pe pânză între anii 1518 și 1520, cred experții. Abia la mijlocul anilor 1800, criticii de artă au început să suspecteze că Rafael ar fi putut să nu fi pictat întreaga operă.

Acum, aceste suspiciuni s-au adeverit cu mare acuratețe, deși echipa de cercetare din spatele studiului ține să sublinieze că acest algoritm de inteligență artificială îi va ajuta pe experții în artă în viitor, și nu îi va înlocui.
 

Share articol: