Cercetatorii de la Observatorul Sud European (ESO) anunta o premiera in domeniul astrofizicii.

Oamenii de stiinta au reusit pentru prima data sa vada efectele produse de coliziunea extrem de puternica dintre doua stele neutronice (stele extrem de dense).

Impactul dintre aceste corpuri ceresti a produs o cantitate uriasa de aur si alte elemnete grele, inclusiv uraniu si plutoniu.

Stelele neutronice au fuzionat practic una cu cealalta in urma impactului, iar socul produs a generat de asemenea modificari ale structurii spatiu-timp, ducand la detectarea de unde gravitationale.

Este cea de cincea observare a undelor gravitationale, insa primul caz in care astrofizicienii au putut vedea cu ajutorul unor telescoape lumina si radiatia produse de uriasa explozie, numita kilonova.

Explozia produsa de fuzionarea celor doua stele neutronice este de peste 1.000 de ori mai puternica decat o supernova.

Impactul a avut loc intr-o galaxie indepartata, la o distanta de 130 milioane de ani-lumina. Prin urmare, uimitorul fenomen cosmic a avut loc acum 130 de milioane de ani, timpul necesar pentru ca lumina si radiatiile produse sa poata fi detectate de pe Pamant.

Evenimentul a fost anuntat in cadrul unei conferinte, de catre cercetatorul David Reitze, director executiv la Laboratorul Ligo, Caltech.

Undele gravitationale au fost detectate in luna august, de doua aparate speciale, in Washington si Louisianna. Totodata, telescopul spatial Fermi al NASA a inregistrat emisia de raze gamma, produsa la doar cateva secunde dupa coliziunea celor doua stele.

Cercetatorii de la ESO precizeaza ca astfel se deschide un nou capitol in astrofizica, descoperirea fiind fara precedent. Pana acum, cercetatorii au observat unde gravitationale produse doar de coliziunea unor gauri negre.

Cu ajutorul acestei descoperiri, fizicienii vor putea intelege mai bine legile fizicii, expansiunea universului si modul in care se comporta stelele neutronice.