Modul de aterizare IM-1 al Intuitive Machines, denumit și Odysseus sau „Odie", se află pe suprafața lunară după ce a întâmpinat probleme neașteptate cu câteva ore înainte de aterizare.
Compania a reușit să confirme că centrul de control al misiunii a primit semnale de pe suprafața lunară la scurt timp după aterizare, au relatat jurnaliștii CNN. Abia două ore mai târziu, Intuitive Machines a împărtășit faptul că nava spațială era „în poziție verticală și a început să transmită date", potrivit unei actualizări a companiei pe rețeaua de socializare X.
Poziția în care se afla modulul spațial a fost o întrebare cheie încă de la aselenizare, deoarece problemele de comunicare au devenit o preocupare imediată, iar controlorii de zbor au indicat că primesc semnale slabe de la vehicul.
Și, deși Intuitive Machines a declarat că lucrează, de asemenea, la procesarea imaginilor de la camerele de luat vederi ale lui Odysseus, compania nu a împărtășit încă nicio fotografie de la aterizare, adaugă CNN.
Cu toate acestea, nava spațială a realizat deja o performanță istorică, devenind prima navă spațială comercială care aterizează pe Lună și primul vehicul fabricat în SUA care atinge suprafața lunară de la încheierea programului Apollo, în urmă cu mai bine de cinci decenii.
Această misiune prezintă un interes esențial pentru clientul principal al Intuitive Machines, NASA, care dorește să cerceteze Luna cu ajutorul unor roboți de explorare dezvoltați de contractori privați, înainte de a trimite astronauți acolo spre finalul acestui deceniu, prin programul Artemis.
Odysseus a aselenizat joi, 22 februarie, la ora 18:23, ora Europei Centrale, potrivit Intuitive Machines, după ce și-a folosit motorul de la bord, alimentat cu metan, pentru a se îndrepta spre suprafața lunară și pentru a-și reduce rapid viteza cu 1.800 de metri pe secundă.
Înainte de astă, însă, Intuitive Machines a dezvăluit, cu câteva ore înainte de aterizare, că o problemă aparentă cu sistemele de navigație ale lui Odysseus a forțat modulul de aterizare să se bazeze pe o tehnologie experimentală, ceea ce a dus la o situație cu un potențial mare de neprevăzut. Schimbarea rapidă a vitezelor a permis misiunii să avanseze, sfidând șansele de reușită care se micșorau cu fiecare minut.
Misiunea IM-1 are loc în contextul unei noi curse internaționale pentru ajungerea la suprafața lunară. De la sfârșitul cursei spațiale dintre Uniunea Sovietică și SUA din secolul XX, China, India și Japonia au dus nave spațiale pe Lună - ultimele două făcând primele aselenizări în ultimele șase luni.
Modulul de aterizare Odysseus, de mărimea unei cabine telefonice, a petrecut săptămâna trecută în spațiu, călătorind aproximativ 1 milion de kilometri prin vid înainte de a se plasa pe orbita lunară miercuri dimineață.
Intuitive Machines a urmărit ca Odysseus să aterizeze în apropierea Malapert A, un crater de impact din apropierea polului sud al Lunii - o zonă caracterizată de un teren accidentat și stâncos, informează CNN.
Malapert A este o regiune relativ plată în comparație cu împrejurimile sale, potrivit NASA. Iar locația este strategică: Polul Sud prezintă un larg interes internațional, deoarece se bănuiește că găzduiește depozite de apă sub formă solidă (gheață), care ar putea fi transformată în apă potabilă sau chiar în combustibil pentru rachete pentru misiuni viitoare.
Se așteaptă ca Odysseus să funcționeze timp de până la șapte zile pe suprafața lunară înainte ca locul de aterizare să fie scufundat în noaptea lunară, temperaturile de îngheț făcând ca vehiculul să devină inutilizabil.
În special din cauza concurenței din partea Chinei, Statele Unite sunt nerăbdătoare să redobândească o prezență pe Lună. NASA își propune să efectueze misiuni științifice robotizate, încercând să afle mai multe despre mediul lunar prin intermediul partenerilor privați, în timp ce se concentrează pe pregătirea astronauților care ar urma să ajungă pe Lună într-o primă misiune în 2026.