Sistemele de inteligență artificială (AI) sunt deja cu mult înaintea noastră în anumite domenii - procesând seturi uriașe de date - dar în alte aspecte, AI este încă mult în urma ființelor umane, chiar și la doar câteva luni după ce ne-am născut.

De exemplu, chiar și bebelușii mici știu instinctiv că un obiect care trece pentru scurt timp prin spatele altuia nu ar trebui să dispară, ci să reapară în altă parte. Puși în fața unui astfel de act magic, bebelușii acționează cu surprindere.

Dar o astfel de regulă simplă de continuitate, alături de alte legi fizice de bază, nu a fost atât de intuitivă pentru AI. Acum, un nou studiu prezintă o inteligență artificială numită PLATO, inspirată de cercetările privind modul în care învață bebelușii.

PLATO înseamnă „Physics Learning through Auto-encoding and Tracking Objects" (Învățarea fizicii prin autocodificare și urmărire a obiectelor) și a fost antrenată printr-o serie de videoclipuri codificate concepute pentru a reprezenta aceleași cunoștințe de bază pe care le au bebelușii în primele luni de viață.

„Din fericire pentru noi, psihologii au petrecut zeci de ani studiind ceea ce știu bebelușii despre lumea fizică și catalogând diferitele ingrediente sau concepte care intră în acest spectru", spune cercetătorul Luis Piloto de la laboratorul de cercetare AI DeepMind din Marea Britanie.

„Extinzând munca lor, am construit și am investigat un set de date privind conceptele fizice. Acest set de date video sintetice se inspiră din experimentele originale de dezvoltare pentru a evalua conceptele fizice în modelele noastre."

Există trei concepte-cheie pe care le înțelegem cu toții de la o vârstă foarte fragedă: permanența (obiectele nu vor dispărea brusc), soliditatea (obiectele solide nu pot trece unele prin altele) și continuitatea (obiectele se deplasează într-un mod consecvent în spațiu și timp).

Setul de date construit de cercetători a acoperit aceste trei concepte, plus două concepte suplimentare: lipsa schimbării (proprietățile obiectelor, cum ar fi forma, nu se schimbă) și inerția direcțională (obiectele se mișcă într-un mod care este în concordanță cu principiile inerției).

Aceste concepte au fost prezentate prin intermediul unor clipuri cu bile care cad pe sol, se lovesc una de alta, dispar în spatele altor obiecte și apoi reapar, și așa mai departe. După ce au antrenat PLATO pe aceste videoclipuri, următorul pas a fost testarea acestuia.

Atunci când AI a fost supus la vizionarea unor videoclipuri cu scenarii „imposibile" care sfidau fizica pe care o învățase, PLATO și-a exprimat surpriza, adică a fost suficient de inteligent pentru a recunoaște că s-a întâmplat ceva ciudat care a încălcat legile fizicii.

Acest lucru s-a întâmplat și după perioade de antrenament relativ scurte, de numai 28 de ore în unele cazuri. Din punct de vedere tehnic, la fel ca în cazul studiilor pentru sugari, cercetătorii căutau dovezi care să arate că AI a înțeles conceptele care i-au fost predate.

„Modelul nostru bazat pe obiecte a afișat efecte robuste pentru toate cele cinci concepte pe care le-am studiat, în ciuda faptului că a fost antrenat pe date video în care nu au avut loc evenimentele specifice de sondare", scriu cercetătorii în lucrarea publicată.

Echipa a efectuat alte teste, de data aceasta folosind obiecte diferite de cele din datele de antrenament. Din nou, PLATO a arătat o înțelegere solidă a ceea ce ar trebui și nu ar trebui să se întâmple, demonstrând că poate învăța și extinde cunoștințele sale de bază de instruire.

Cu toate acestea, PLATO nu este încă la nivelul unui bebeluș de trei luni. Entitatea AI a fost mai puțin surprinsă atunci când i-au fost prezentate scenarii care nu implicau niciun obiect sau atunci când modelele de testare și de instruire erau similare.

Mai mult, videoclipurile pe care PLATO a fost antrenat au inclus date suplimentare pentru a-l ajuta să recunoască obiectele și mișcarea acestora în trei dimensiuni.

Se pare că este nevoie de anumite cunoștințe încorporate pentru a obține o imagine completă - iar această întrebare „natură versus educație" este un aspect asupra căruia oamenii de știință încă dezbat, atunci când vine vorba de copii.

Cercetarea ar putea să ne ofere o mai bună înțelegere a minții umane, precum și să ne ajute să construim o mai bună reprezentare a acesteia de către inteligența artificială.

__________________________________________________________________________________________________

Urmăriți emisiunile preferate pe protvplus.ro:

Share articol: