Oamenii de știință din Australia au descoperit fragmente de rocă vechi de 3,48 miliarde de ani, care ar putea fi cea mai veche dovadă a prăbușirii unui meteorit pe Pământ.

Fragmentele s-ar fi format atunci când meteoritul s-a izbit de sol, pulverizând în aer rocă topită. Această rocă topită s-a răcit și s-a întărit apoi în sfere foarte mici, de mărimea unui vârf de ac, care au fost îngropate de-a lungul timpului.

Cercetătorii au prezentat această descoperire la cea de-a 54-a Conferință de Științe Lunare și Planetare din Texas. Într-un rezumat al rezultatelor lor, aceștia au concluzionat că sferele, pe care le-au extras dintr-un grup de roci vulcanice și sedimentare numit Dresser Formation din Australia de Vest, sunt „cele mai vechi dovezi ale unui potențial impact spațial din arhiva geologică a Pământului".

Până în prezent, cele mai vechi dovezi ale unor coliziuni cu meteoriți erau sferele vechi de 3,47 miliarde de ani, tot din zona Pilbara, și fragmente vechi de 3,45 miliarde de ani găsite în Kaapvaal, în Africa de Sud.

Oamenii de știință au descoperit inițail sferele în 2019 și le-au datat folosind izotopi, versiuni ale aceluiași element chimic care au mase diferite datorită numărului de neutroni din nucleele lor. „Aceasta este o tehnică de datare robustă și fiabilă", au explicat aceștia. „Avem o idee bună despre vârsta lor pe baza datării izotopice a mineralului".

Echipa a concluzionat că sferele erau aproape sigur de origine extraterestră datorită compoziției lor chimice. Ei au detectat elemente din grupul platinei, cum ar fi iridiul, în cantități mult mai mari decât cele găsite în mod normal în rocile terestre, precum și alte minerale în cantitatea tipică pentru majoritatea meteoriților. De asemenea, ei au observat că fragmentele aveau formele caracteristice de lacrimă ale sferelor de impact și conțineau bule, care tind să se formeze atunci când stropi de rocă topită se solidifică după o lovitură de meteorit.

Dovezile coliziunilor meteoriților cu Pământul sunt greu de găsit și adesea controversate. Tectonica plăcilor și eroziunea uzează scoarța planetei și pot șterge urmele loviturilor antice, cum ar fi craterele de impact. Un studiu din 2012 care susținea că a descoperit cel mai vechi crater de meteorit din lume a declanșat o dezbatere aprinsă în rândul oamenilor de știință. Însă, atunci când forțele geologice „șterg” un crater de pe fața Pământului, sferele sunt uneori tot ceea ce mai rămâne din eveniment.

_________________________________________________________________________________________________