O ciupercă foarte comună și larg răspândită, care probabil se ascunde în acest moment în solul oricărei grădini, este capabilă să se transforme într-un prădător formidabil atunci când i se face foarte foame.

Oamenii de știință cunosc informații despre abilitățile de vânătoare ale Arthrobotrys oligospora cel puțin din anii 1980, dar încă nu au reușit să afle exact cum anume această ciupercă, altfel pașnică, se poate transforma într-un adevărat prădător carnivor.

Acum, o echipă de cercetători din Taiwan și SUA, condusă de biologul molecular Hung-Che Lin de la Academia din Taipei, a dezvăluit câteva dintre strategiile pe care ciuperca le folosește pentru a-și prinde și consuma prada. De obicei, A. oligospora supraviețuiește pe materia organică deja moartă. Dar atunci când rezervele de azot devin limitate, face ceea ce trebuie să facă pentru a supraviețui.

Această ciupercă este doar una dintre cele câteva care pot prinde și ucide prada atunci când este necesar, informează Science Alert. Modul prădător este activat complet doar atunci când ciuperca simte că viermii rotunzi sunt în apropiere.

Anterior, Lin a făcut parte dintr-o echipă care a identificat calea genetică specifică ce îi conferă lui A. oligospora capacitatea de a „mirosi" feromonii viermilor. Această nouă cercetare urmărește frenezia moleculară care urmează.

Oamenii de știință au descoperit că, odată ce ciuperca își detectează prada, replicarea ADN-ului și producția de ribozomi crește, ceea ce, în acest caz, este, într-un fel, echivalentul microbian al cercetării și al strângerii de echipament în vederea pregătirii pentru vânătoare.

În etapa următoare, cercetătorii au observat o creștere a activității genelor implicate în construirea și operarea capcanelor pentru viermi.

O proteină cunoscută implicată în această etapă, sintaxina, este implicată în transportul „adezivului pentru viermi" - un fel de „lipici" natural care se prelinge din capcană, făcându-l prea lipicios pentru ca prada să se poată mișca liber.

Atunci când această proteină a fost eliminată din ciuperci, 70% dintre subiecții considerați pradă au reușit să scape din capcanele mutante, în comparație cu aproape nici o „evadare” în cazul ciupercilor sălbatice.

Odată ce ciuperca își prinde prada, pătrunde în corpul viermelui și îl digeră cu ajutorul unor filamente numite hife. În loc să mănânce prin mestecare și înghițire, așa cum facem noi, această rețea de hife umple viermele din interior pentru a descompune și absorbi nutrienții pentru a-i transporta acolo unde este nevoie de ei.

„Aceste rezultate ne-au aprofundat înțelegerea proceselor cheie necesare pentru carnivorismul fungic.