Stelele care sunt suficient de mari pentru a se transforma în găuri negre la finalul vieții lor sunt des întâlnite în galaxia noastră: aproximativ una dintr-o mie, scrie Space.com.

Cele mai multe găuri negre care iau naștere în urma unei supernove se formează într-un sistem solar binar, alături de o stea neutronică.

Pentru prima dată însă, oamenii de știință au detectat o gaură neagră singulară, izolată. Aceste corpuri cerești sunt foarte greu de observat în mod normal, pentru că nu există o stea parteneră care să poată fi monitorizată prin modificări de lumină sau unde gravitaționale.

Performanța aparține astrofizicienilor de la Institutul de Știință din Baltimore, care au folosit date furnizate de telescopul spațial Hubble.

Ei au putut observa fenomene de distorsiune spațială produse la o distanță de aproximativ 5.150 de ani-lumină, care pot fi explicate numai prin existența unei găuri negre solitare, cu o masă de aproape 7 ori mai mare ca a Soarelui nostru.

Aceasta este prima dovadă incontestabilă a formării unui corp ceresc de acest fel în lipsa unui sistem solar binar.

Gaura neagră observată este călătoare, ea deplasându-se cu o viteză de peste 160.000 de km/h. Este posibil să fi fost aruncată în afara sistemului solar în urma supernovei care i-a dat naștere.

Descoperirea a fost publicată în revista Astrophysical Journal.