O nouă scanare a epavei Titanicului, realizată cu ajutorul a peste 715.000 de imagini, a dezvăluit cea mai faimoasă epavă din lume așa cum nu am mai văzut-o niciodată.

Acoperită de noroi și înconjurată de apă neagră ca smoala, epava corodată a Titanicului a fost scanată de submersibile care au folosit tehnica de cartografiere de mare adâncime pentru a crea un „geamăn digital" identic pe care experții îl vor folosi pentru a face lumină asupra ultimelor ore de existență ale navei deasupra apei.

După ce a fost lovit de un iceberg la doar patru zile după călătoria inaugurală de la Southampton, Anglia, către New York, în aprilie 1912, nava a plonjat până la locul său actual de odihnă la 3.800 de metri sub suprafața Atlanticului de Nord, la aproximativ 690 de kilometri sud de Newfoundland, Canada. Din cei 2.240 de pasageri și membri ai echipajului navei, peste 1.500 de persoane au murit în urma catastrofalei prăbușiri.

Rămășițele navei scufundate au fost descoperite în mod neașteptat în timpul unei misiuni secrete din timpul Războiului Rece, în 1985. De atunci, scafandrii au explorat epava de mai multe ori, fotografiind artefacte lăsate în urmă în haosul provocat de scufundarea navei. Acum, noua scanare - care arată nava în întregime, i-ar putea ajuta pe oamenii de știință să înțeleagă mai bine cum s-a scufundat Titanicul.

„Acest model va permite oamenilor să aibă pentru prima dată perspectiva completă. Astfel, prin captarea acestui model 3D, ceea ce putem face este să vizualizăm epava într-un mod complet nou, există tot felul de mici detalii uimitoare pe care le puteți vedea", a declarat Gerhard Seiffert, specialist în imagistică 3D la compania de cartografiere a adâncurilor Magellan, care a efectuat scanarea alături de realizatorii filmului Atlantic Productions. „Acesta este Titanicul așa cum nimeni nu l-a mai văzut până acum", a spus Seiffert.

Cercetătorii au creat această scanare fără precedent prin îmbinarea a peste 715.000 de imagini sonar ale epavei cu imagini video 4K, realizate în timpul a peste 200 de ore de prospecțiuni cu două submersibile numite „Romeo" și „Julieta".
Modelul cartografiază nava cu o precizie la scară milimetrică, dezvăluind niturile individuale, numărul de serie al navei și câmpul de resturi de 5 km lungime care o înconjoară.

Pentru experții care studiază epava, scanarea vine într-un moment foarte oportun. Nava se dezintegrează încet, în timp ce microbii din adâncuri se hrănesc cu coca de fier, iar operațiunile de salvare anterioare au provocat daune accidentale.

„Am studiat Titanicul timp de 20 de ani, dar aceasta este o adevărată schimbare de situație", a declarat Parks Stephenson, expert în istoria Titanicului. „Avem date reale pe care inginerii le pot folosi pentru a examina adevărata mecanică din spatele dezmembrării și scufundării și, astfel, să se apropie și mai mult de adevărata poveste a dezastrului Titanicului. Pentru următoarea generație de explorare, cercetare și analiză a Titanicului, acesta este începutul unui nou capitol."

__________________________________________________________________________________________________

Urmăriți emisiunile preferate pe protvplus.ro:


Share articol: