Cel care a creat primul rucsac zburator si cea mai mica masina din lume traieste in Romania.
Justin Capra s-a nascut in 1933 la Magureni, Prahova. De mic copil a fost curios si, spune el, in loc sa se joace cu ceilalti copii facea tractorase, avioane si alte jucarii care functionau. Inca de la 17 ani a realizat un bob, care aducea noutati in ce priveste suspensia si directia.
Succesul lui a inceput in 1956, cand avea doar 25 de ani. Atunci a realizat primul rucsac zburator, un aparat individual de zbor care se gaseste expus la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida din Capitala. Desi inventia lui a fost una foarte importanta, Capra nu si-a brevetat-o. Drept urmare, americanii Wendell Moore, Cecil Martin si Robert Cunings au preluat inventia foarte usor si au lansat-o in fabricatia de serie.
Justin Capra mai este si realizatorul celui mai mic autoturism Soleta, care consuma doar 0,5 litri la suta de kilometri, dar si al unei motorete care functioneaza cu acumulatori. Motoreta are 37 de kilograme si strabate 80 de kilometri cu 30 km/h.
Soleta 150 Ecor, micro-autoturismul lui, cantareste 95 de kilograme si este capabil sa strabata 100 de kilometri cu doar jumatate de litru de combustibil. Modelul urmator, Soleta I.C.200, a fost o inbunatatire a modelului anterior si ajungea la viteza de 67 km/h.
Capra nu si-a produs niciodata masinile in serie. El dorea sa realizeze masini cat mai mici si care sa consume cat mai putin, mai ales in anii 1970, cand criza petrolului afecta pe toata lumea.
Omul care a inventat cele mai mici masini din lume, Justin Capra, nu este deloc un fan al masinilor. El a spus pentru presa centrala ca ”masina cu cinci lucuri este o crima ecologica si spatiala”. El spunea ca randamentul masinii cu cinci locuri este scazut.
”Ganditi-va ca, in primul rand, masina nu merge nicodata plina. Aratati-mi si mie o masina cu 5 persoane. Majoritatea merg cu o singura persoana. Chiar daca este incarcata full, sarcina utila este 30% din valoarea sarcinii pe roti”, spune Capra.
Dupa parerea lui, automobilul nu si-a atins scopul, deoarece este proiectat pentru a ne transporta pe noi, ceea ce nu se intampla, pentru ca masinile merg aproape goale. In ciuda faptului ca masina Soleta ar costa 2000 de euro produsa in serie, nimeni nu i-a propus vreodata sa-i transforme ideile in afaceri.
In 1958, marele inventator a realizat primul ”rachetonaut” si se s-a dus la americani sa ceara sprijin deoarece oamenii de stiinta romani nu-l puteau ajuta. Cu ”rachetonautul” s-a lansat de la Ambasata SUA din Romania, dar cand a coborat la sol a fost arestat de un grup de securisti si acuzat ca ar fi incercat sa fuga din tara cu ajutorul unui dispozitiv zburator.
Inventatorul Capra are in spate si alte realizari. O alta mare inventie a lui este VIRGILIUS, un automobil cu doua roti echipat cu un motor de avion, de 105 cp si atingea peste 300 km/h, iar greutatea automobilului era de 250 kg.
Celebrul inventatora fost premiat si de presedintie, in 2008, exact in ziua in care implinea 75 de ani. Inginerul care a facut turul tarii cu un motor care consuma un litru la suta de kilometri a primit Ordinul national pentru Merit in grad de Cavaler.
Foto: Gandul