Ce am aflat dupa ce am testat timp de doua saptamani reteaua care promite sa inlocuiasca Facebook
Daca in ultimele saptamani ati ratacit printr-o padure sau pe o insula tropicala, fara televizor, telefon sau acces la net , aveti o scuza sa nu fi auzit de Tsū, noua retea care promite sa revolutioneze social media. Altfel, sigur ati primit macar o invitatie, alaturi de promisiunea de a castiga pentru prima data bani de pe urma retelelor de socializare.
PROMISIUNEA
Tsu e retea de socializare, o clona a Facebook, mai bine spus, la care utilizatorii au acces pe baza unei invitatii. Diferenta dintre Tsu si restul retelelor de gen e ca promite sa pastreze doar 10% din bai si sa distribuie 90% din venituri utilizatorilor printr-un algoritm care divide profitul pe mai multe niveluri. Incepe sa va para familiar sistemul? Revenim imediat la asta. Daca vreti totusi sa testati reteaua, puteti folosi aceasta invitatie.*
Reteaua a fost fondata de Sebastian Sobczak, Drew Ginsburg, Thibault Boullenger si Jonathan Lewin. Numele provine din japoneza si se refera la un ideal de frumusete. Tsu a fost lansata pe 21 octombrie, dupa ce a obtinut o investitie de 7 milioane de dolari si, in afara catorva aparitii in presa consacrata, pare invaluita in mister.
Aproape la fel de ciudat pare si modelul de business al retelei. Cum spuneam, Tsu promite sa imparta 90% din veniturile generate de publicitate sau sponsorizari utilizatorilor sai. Astfel, 45% ar reveni creatorului continutului original, iar restul de 45% se vor imparti utilizatorilor sau afiliatilor care redistribuie mesajul sau, conform regulii treimilor infinite, dupa cum arata si explicatia oficiala.
Mai simplu spus, vei primi zilnic o anumita suma de bani (nu te astepta sa fie mare la inceput), in functie de cat de interesant e pentru ceilalti continutul pe care-l postezi si in functie de cat de mare este reteaua ta de followeri. Cum nimeni nu cunoaste algoritmul exact dupa care Tsu calculeaza impartirea banilor, multi dintre utilizatori au presupus ca un numar cat mai mare de referali (utilizatori care se inscriu folosind link-ul tau) e direct proportional cu suma respectiva.
Realitatea e undeva la mijloc. Degeaba ai mii de followeri si referali, daca acestia nu sunt activi sau nu isi fac proprii lor referali. Si degeaba ai o retea foarte mare, daca nu pui constant continut de calitate. De fapt, venitul zilnic pare sa depinda mai mult de continutul postat de tine, decat de utilizatorii din reteaua ta.
TESTUL
Am testat noua retea de socializare timp de 10 zile, si cel mai mult ne-a impresionat nivelul mare al interactiunii dintre utilizatori. Fiind o clona de Facebook, e inevitabil sa nu ne raportam la cea mai mare retea de socializare din lume. Pe Tsu insa, continutul postat de tine atrage tone de like-uri si share-uri. Din pacate insa, vei da si peste foarte mult spam, citate celebre, poze cu pisici si filmulete cu cele mai tari cazaturi. Reteaua e inca la inceput si mai mult de jumatate dintre postarile utilizatorilor fac abuz de cererile de prietenie, hashtag-uri. Adica exact continutul de care toata lumea a inceput sa se fereasca pe Facebook sau Twitter.
Tocmai aceasta atractie a banilor poate fi insa principala cauza a interactiunii masive. Esti platit sa dai like, sa comentezi, sa postezi sau sa distribui continutul altora. Pentru cei mai multi dintre utilizatori, cativa centi constituie singura motivatie. Una care ar putea da ceva dependenta, sincer sa fiu. Argumentul principal al Tsu e ca nicio alta retea de socializare nu isi plateste utilizatorii, in ciuda faptului ca-si datoreaza existenta continutului postat de acestia. Adica tu nu primesti niciun ban, desi Facebook sau Twitter ti-ar datora asta. Fals! In orice alta retea de socializare insusi utilizatorii sunt marfa, nu continutul lor. Accesezi gratuit un serviciu, dar trebuie sa dai ceva in schimb. Iar acel ceva sunt datele personale. Ori, atunci cand promiti utilizatorilor ca vor primi bani in functi de activitatea lor pe reteaua respectiva, nu faci altceva decat sa pornesti o goana nebuna dupa cat mai multe afisari, prieteni, like-uri, share-uri si referali.
E o goana limitata, ce-i drept, la 24 de postari proprii pe zi, la care se adauga posibilitatea de a distribui de maximum 8 ori pe zi postarile altora. E doar una din metodele prin care se incearca limitarea spam-ului. Cu toate acestea, in ultima saptamana am vazut insa si poze cu continut sexual explicit, glume rasiste si mult, foarte mult spam cu link-uri. Utilizatorii pot raporta continutul nepotrivit, insa doar de pe varianta desktop. Aplicatiile de mobil mai au de asteptat.
Ce poti face totusi pe Tsu? Cam ceea ce faci si pe restul retelelelor de socializare. Poti sa-ti faci prieteni noi, poti posta texte, imagini, videoclipuri sau link-uri, poti crea hashtag-uri, poti da like-uri si share-uri, poti primi mesaje si poti urmari utilizatori care te intereseaza, fara sa fii prieten cu ei. Nu poti deocamdata sa formezi grupuri, sa creezi pagini, dar putem trece usor cu vederea aceste inconveniente, daca ne gandim ca lansarea a avut loc in urma cu mai putin de o luna.
Optiunile sunt identice si pentru cele doua aplicatii gratuite pentru Android si iOS. Functionalitatea lor e insa puternic afectata de bug-uri, timp foarte mare de incarcare sau crash-uri din diverse motive. In plus, notificarile nu tin pasul cu evenimentele, nu sunt grupate, astfel incat te poti trezi cu sute de mesaje in bara de stare, nu poti vedea graficele financiare sau de analiza a performantei posturilor tale.
MARILE SEMNE DE INTREBARE
Aparitia Tsu a radicalizat utilizatorii. Cei care au adoptat reteaua nu fac altceva decat sa o laude si sa o compare cu Facebook sau Twitter. De cealalta parte, scepticii sustin ca nu este altceva decat o retea MLM (Multi Level Marketing), sau o schema piramidala, cu exceptia faptului ca utilizatorii nu platesc nicio suma de bani.
Daca va avea succes si va reusi sa atraga o masa mare de utilizatori, atunci venitul zilnic se va imparti si mai mult, fiecaruia revenindu-i portiuni din ce in ce mai mici. Asta i-ar putea descuraja pe cei care s-ar inscrie in speranta ca-si vor completa banii de buzunar. Plata direct proportionala cu activitatea produce deja si un alt efect negativ, cel putin din punctul de vedere al advertiserilor. Utilizatorii vor prefera continutul usor de digerat, plin de umor, dar fara fond, asemanator modelului urmat de site-uri precum BuzzFeed.
Este Tsu o escrocherie? Politica de plati a retelei este sa trimita un cec utilizatoruilui care a ajuns la o suma de minimum 100 de dolari. Tsu nu ofera deocamdata posibilitatea transferului electronic prin PayPal, de exemplu si nu specifica nici durata de timp in care vor trimite cec-ul respectiv. Cert e ca cei mai populari utilizatori au inceput sa se apropie de pragul de 100 de dolari, deci va fi o chestiune de zile pana cand vom afla raspunsul.
Mai avem insa un semn de intrebare cu privire la “intentiile” retelei Tsu. In cele 10 zile de test, am vazut doar doua reclame pe versiunea de desktop si nici macar una pe aplicatiile de mobil (am folosit Tsu atat pe Android cat si pe iOS). In conditiile acestea, cum se justifica suma “castigata” pana acum?
Mai mult, orice incercare de a-I contacta pe oficialii Tsu pentru a le adresa cateva intrebari a ramas fara rezultat. Iar cele doua adrese prezentate oficial in sectiunea de contact ([email protected] si [email protected] )returneaza erori care spun clar: “Adresa de mail nu exista”. In plus, dupa inteviul de la reputatul canal Fox, fondatorul retelei, Sebastian Sobczak, si-a redus aparitiile in presa aproape de zero. Si nici endorserii care au facut valuri promovand reteaua in luna octombrie nu prea mai au o activitate intensa.
Ce sanse are aceasta retea? Sa lasam putin la o parte problema MLM-ului si sa presupunem (pana la dovada contrarie) ca utilizatorii isi vor primi banii pentru activitatea lor. Mai ramane doar problema viabilitatii acestui model. In momentul de fata, Facebook are peste 1,32 de miliarde de utilizatori activi si a generat venituri de 7,87 de miliarde de dolari in 2014. Cu toate acestea, Facebook obtine un profit mediu de 2,69 dolari pentru fiecare utilizator. In aceste conditii, cum ar putea supravietui o retea precum Tsu cu doar 10% din suma respectiva? Oare ce advertiseri ar dori sa plateasca reclama pe o retea une utilizatorii vor fi motivati de venitul posibil pentru a vedea reclamele?
In aceste conditii, pot sa apara doua posibilitati: E posibil ca boom-ul de care se bucura acum Tsu sa se termine in curand si in retea sa ramana doar cateva milioane de utilizatori care sa-si distribuie mesajele intre ei, bucurandu-se de cativa centi pe zi. (momentan se estimeaza ca Tsu are intre 600.000-1.000.000 de useri). Sau, e posibil ca toate problemele pe care le-am enuntat mai sus sa aiba o rezolvare, iar Tsu sa impuna intr-adevar un nou model de business in social media, unul care ar putea genera un efect al bulgarelui de zapada, capabil sa incheie prematur suprematia Facebook.
CONCLUZIA
La final, putem spune sigur ca vom afla in maximum o luna care e de fapt adevarul despre noua retea de socializare ce promite sa-si plateasca utilizatorii. Pana atunci, daca v-ati plictisit de Facebook, Instagram si Twitter si vreti sa va aruncati din nou in iuresul de inceput al unei noi retele de socializare, va puteti face un cont folosind aceasta invitatie.
UPDATE:
Cititorii ne-am semnalat ca vad mai multe reclame pe Tsu, inclusiv ale unor companii romanesti. Intre timp, a aparut si primul utilizator care a ajuns la suma de 100$ si a facut o cerere de retragere a banilor.
* DISCLAIMER: Accesul in reteaua Tsu e posibil doar pe baza de invitatie. Invitatia foloseste shortcode-ul personal al autorului. Eventualele castiguri nu vor fi retrase, ci donate pentru caritate.